Barbie krijgt de wind van voren op sociale media. In de collectie rondom de Olympische Spelen in Tokio lijkt ze vergeten te zijn een Aziatische pop op te nemen.
En dat wordt, zacht gezegd, niet gewaardeerd.
Olympische collectie
Speelgoedfabrikant Mattel werkte voor de Spelen-collectie samen met het Internationaal Olympisch Comité en de organisatoren van de editie in Tokio. Het resultaat? Vijf diverse poppen die vijf sporten vertegenwoordigen: klimmen, karate, skateboarden, honkbal/softbal en surfen.
In 2020 kondigde het bedrijf de collectie – zonder problemen – aan, maar toen Mattel tíjdens de Spelen reclame maakte voor de poppen ging het mis. Toen zag het publiek ineens dat er helemaal geen Aziatische Barbie in de collectie zit. Opvallend, nu de Olympische Spelen in Tokio, Japan plaatsvonden en sporters van Aziatische afkomst veel medailles mee naar huis namen.
Gebrek aan representatie
Sindsdien uiten verschillende consumenten hun ongenoegen op Twitter en Instagram. ‘Volgens Mattel kun je alles zijn, behalve Aziatisch, als je erbij wilt horen. Wat ontzettend toon-doof, dit moet beter,’ reageert iemand. Een ander claimt dat ze hierdoor geen Barbiepoppen meer voor haar dochters koopt: ‘De representatie is ver te zoeken’.
In een reactie laat Mattel weten dat de skateboard-pop eigenlijk Aziatisch is, maar dat ‘de gelijkenis duidelijk tekort kwam. We werken door aan een nog betere representatie en viering van alle olympische atleten’.