De helft van de basisschoolkinderen in groep vijf tot en met acht laat zijn of haar koopgedrag beïnvloeden door vlogs waarin ze een bepaald product hebben gezien.
En één op de zes kinderen zegt zelfs dat dat vaak gebeurt.
Dat meldt het platform Wijzer in Geldzaken op basis van onderzoek van Kantar Public. De aanleiding voor het onderzoek is De week van het Geld, die vandaag begint. Daarin worden 5000 gastlessen gegeven op basisscholen door bankmedewerkers, gemeenten en verzekeraars om kinderen te leren omgaan met geld.
Invloed van vloggers
Olaf Simonse van Wijzer in Geldzaken wil tijdens de voorlichting extra aandacht geven aan de invloed van vloggers en ook met hen het gesprek aangaan. Hij vindt de invloed van vloggers opvallen, zegt hij tegen NOS. “En de kinderen geven dit zelf aan als we vragen wat ze beïnvloedt, dus ze beseffen het zelf heel goed.”
Koopgedrag kinderen
Ook hebben vrienden van basisschoolleerlingen en reclame een grote invloed op het koopgedrag. Ongeveer de helft van hen zegt soms iets te willen omdat vrienden of vriendinnen het hebben, en voor bijna een op de drie is dat vaak zo. De invloed van reclame is bijna even groot.
In driekwart van de populaire video’s op YouTube zit te veel sluikreclame, stelde het Commissariaat voor de Media vorig jaar. Een groep YouTubers stelde toen samen met het Commissariaat de Social Media Code op. Dat zijn richtlijnen, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, zodat voor kijkers duidelijk wordt wat reclame is.