ProRail lanceerde gisterenavond onder de naam ‘Victim Fashion, created by accident’ een kledinglijn waarmee de spoorbeheerder tieners waarschuwt voor de gevaren op het spoor.
De confronterende kleding zorgt voor verontwaardigde reacties van NS.
Kledinglijn ProRail
ProRail wil tieners waarschuwen door (nagemaakte) beschadigde kleding te tonen die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. De afgelopen twee jaar steeg het aantal mensen dat verongelukt op en rond het spoor. In 2016 overleden zes mensen, in 2017 twaalf en in 2018 zelfs zeventien, zo vermeldt ProRail.
Verhalen van slachtoffers
Op de Facebookpagina van Victim Fashion is te zien wie de drager van elk kledingstuk was en hoe hij of zij om het leven is gekomen of zwaargewond is geraakt, bijvoorbeeld door nog gauw even onder de dichte spoorbomen door te kruipen, afgeleid te zijn door een mobiele telefoon of over het spoor te lopen.
Verbazing, ongenoegen en afschuw bij NS
Marjan Rintel, directeur operatie NS, vindt de campagne ongepast. De beelden herinneren machinisten en conducteurs aan traumatische ervaringen met spoorongelukken, zo zegt Rintel. Ze vertelt dat NS het belang van de campagne wel begrijpt, maar het niet eens is met de vorm die ProRail heeft gekozen. “Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit.”
Ook positieve reactie op de campagne
Maatschappij Voor Beter OV heeft wél positieve woorden over voor de actie: ‘Best een harde campagne van ProRail. Maar die past bij de doelgroep. Wij hopen dat gevaarlijk gedrag rond het spoor hierdoor afneemt’, twitteren zij.
ProRail zegt het vervelend te vinden dat spoorwegpersoneel geraakt wordt door de campagne. “We willen niet dat ze er wakker van liggen. Maar bij de doelgroep, jongeren, slaat de campagne wel aan”, reageert een woordvoerder. De campagne wordt vooralsnog niet aangepast. Wel is achter de schermen een gesprek gaande tussen ProRail en NS.