Kansenongelijkheid, verwachtingen en prestaties: in de documentaireserie ‘Klassen’ worden basis- en middelbarescholieren in Amsterdam-Noord gevolgd.
Zij presteren onder hun niveau of kampen juist met (te) hoge verwachtingen.
Kansenongelijkheid, verwachtingen en prestaties: in de documentaireserie ‘Klassen’ worden basis- en middelbarescholieren in Amsterdam-Noord gevolgd.
Zij presteren onder hun niveau of kampen juist met (te) hoge verwachtingen.
De documentaireserie legt de kansenongelijkheid in het onderwijs bloot. Want die is er, zegt Marjolein Moorman. Zij is wethouder onderwijs en armoede en laat in de documentaire haar strijd naar meer kansengelijkheid zien.
“We hebben een samenleving, en daar geloven we ook allemaal in, waarin iedereen alles kan doen en zijn wat-ie wil”, aldus Moorman. “Het is niet zo dat je rijk hoeft te zijn om naar het vwo te gaan. Daarom denken we dat je makkelijk naar het vwo kan gaan als je niet rijk bent. Maar dat is niet zo.”
Lees ook
Deze school stopte met huiswerk om kansenongelijkheid tegen te gaan
Ze vervolgt: “Want als je opgroeit in een wijk waar dat weinig voorkomt, een taalachterstand hebt of geen ouders hebt die je aanmoedigen, is de kans heel groot dat je het niet redt op school. We geven de schuld aan de leerlingen, in plaats van aan het systeem.”
Ieder kind verdient gelijke kansen in het onderwijs. Maar in de nieuwe documentaireserie ontdekken de makers dat dit niet vanzelfsprekend is. Zo wordt onder andere de tienjarige Anyssa gevolgd. Ze is een slimme tiener, maar leren lukt niet door haar thuissituatie. Ze woont af en aan bij haar opa en oma die het niet breed hebben. In de docu is te zien dat ze een heftig weekend achter de rug heeft als ze op school komt.
Ze was jarig en vierde dat met haar familie, maar al snel was het feest over: de oom van Anyssa bleek te zijn neergestoken. Door die heftige gebeurtenis heeft ze nauwelijks kunnen slapen. Daarom, zo waarschuwt haar moeder op school, moet juffrouw niet raar opkijken als ze in slaap dommelt tijdens de les.
“Het gaat momenteel niet zo goed met haar”, vertelt de juf van Anyssa later aan de documentairemakers. “Ze maakt geen werkstukken, haalt alleen maar onvoldoendes. Haar advies gaat omlaag. Dat is heel erg zonde, ze heeft zoveel in haar mars. Er gaat veel in haar hoofd om. Ik weet niet wat er thuis allemaal speelt.”
Lees ook
Plannen om eindtoets groep 8 te vervroegen vanwege ‘kansenongelijkheid’
De tienjarige Yunuscan daarentegen doet er alles aan om een havo-advies te krijgen van zijn juf. Hij werkt daarom iedere avond hard om zijn taalachterstand bij te spijkeren. “Dit jaar bepaalt wat ik ga bereiken in m’n leven. Ik leef maar één keer, dus ik moet het echt goed doen. Ik probeer elke dag, van negen tot tien uur, aan school te werken.”
En dat loont. Tijdens een adviesgesprek met zijn juf wordt Yunuscan overladen met complimenten. “Ik ben heel trots op hem”, vertelt ze. “Hij werkt heel hard en is erg gemotiveerd. Ik zou je eventueel havo-advies kunnen geven. Dus hou deze groei vooral vol.”
Benieuwd geworden? Je ziet Klassen hier.