We zullen voortaan geen Nijntje, Bumba, Plop en andere auteursrechtelijke kinderidolen meer tegenkomen in reclame’s gericht op peuters. Ook op verpakkingen mogen ze niet meer worden afgebeeld.
Dat meldt Stichting Reclame Code.
Taboe kinderidolen
De Reclamecode voor Voedingsmiddelen is sinds gisteren aangescherpt. Bedrijven hebben uiterlijk zeventien maanden de tijd om de aanpassing door te voeren. Dat staat op de sites van de Reclame Code Commissie en van de FNLI (levensmiddelenindustrie). Het gaat om kinderidolen zoals tekenfilmfiguurtjes, gericht op kinderen tot en met zes jaar.
Verantwoorde reclame
De regels waaraan verantwoorde reclame moet voldoen, liggen vast in de Nederlandse Reclame Code. Die gaat over onder meer reclame voor cosmetische ingrepen, reisaanbiedingen, maar ook over kindermarketing. Het gebruik van kinderidolen is al jaren beperkt in reclame op tv, print, op scholen, bij sportevenementen en online. Maar idolen waren nog wel te zien op verpakkingen en ander reclamemateriaal. Dat wordt nu dus ingeperkt.
Gezondheidsorganisaties maar ook ouders vinden al jaren dat kinderen met leuke verpakkingen te veel worden verleid om ongezonde producten te eten. De FNLI kondigde al vorig jaar aan daar iets aan te gaan doen.
Reactie consumentenbond
De Consumentenbond liet weten weliswaar in het bestuur te zitten van de Reclame Code Commissie, maar deze code nou juist niet te hebben ondertekend. De bond vindt de overgangstermijn van anderhalf jaar veel te lang duren. “Fabrikanten hebben zich hier al jaren op kunnen voorbereiden.” Bovendien hanteert de industrie “eigen, te ruime” voedingscriteria waardoor kindermarketing nog steeds mogelijk is op producten met veel suiker of zout. Verder mogen kinderidolen niet meer op de verpakking, maar fabrikanten gebruiken ook verkooptrucs als prijsvragen en spaaracties, stelt de bond, samen met de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding.