Kinderen presteren minder goed op school door het lerarentekort. Vooral het niveau bij rekenen en taal gaat achteruit, zeggen leraren.
Kinderen minder goed in rekenen en taal door lerarentekort
Dat blijkt uit een enquête van CNV Onderwijs en het AD.
Schoolprestaties
Drieduizend docenten, onderwijsondersteuners en directeuren van basis- en middelbare scholen werden ondervraagd. Negen op de tien leraren merkt dat het niveau bij rekenen, spelling en lezen achteruit gaat. De meeste docenten noemen het lerarentekort een belangrijke reden voor slechtere schoolprestaties. Steeds staat er een ander gezicht voor de klas, en dat merk je in de manier waarop kinderen de lesstof in zich opnemen en toetsen maken.
Onrust
Het lerarentekort zorgt vooral voor meer onrust in klassen, zeggen docenten. Ze hebben minder tijd voor individuele aandacht, waardoor kinderen niet meer op hun eigen niveau les krijgen. Ondersteuners staan zelf vaak voor de klas in te vallen, of zijn er helemaal niet. Ook de hulp voor ‘zorgleerlingen’ schiet er zo soms bij in. Rust en regelmaat mist, schrijft een deelnemer. ‘Kinderen zijn doodmoe door alle wisselingen, verschillende invallers, opdelen, thuis moeten blijven.’
Lees ook
Een leraar 200 km verderop: webcamlessen in de klas
Toekomst
De enquête bevestigde waar CNV Onderwijs al voor vreesde, zegt bestuurslid Jan de Vries. Het lerarentekort veroorzaakt “niet alleen grote problemen voor de huidige teams, maar ook voor de leerlingen”, concludeert hij. De onderwijsbond pleit voor investeringen in salarisverhogingen en werkdrukverlichting. “Dit raakt de toekomst van onze kinderen en samenleving.”
Wij vroegen ons af in hoeverre basisscholen het lerarentekort proberen op te vangen met de hulp van ouders. Doe hier mee aan onze peiling.