Alle beetjes helpen natuurlijk wanneer je een gigantisch Frans kasteel te renoveren hebt. Behálve als de talenten van je man niet liggen bij het schilderen van een entreebord voor naast de weg. In ‘Kasteelvrouwe Emmy’ voert 00-Emmy daarom een heimelijke tegenoperatie uit.
'Help, mijn man is kasteelklusser': Emmy geeft Rutgers zelfversierde entreebord 'nieuwe bestemming'
Ze verplaatst het schilderwerk subtiel naar een definitievere bestemming. Natuurlijk zonder dat de man des huizes er iets van mee krijgt.
Bont palet
Vorige week nog zagen we in Kasteelvrouwe Emmy hoe Rutgers hulp al een keer in de soep liep. De marketeer in spe was eindverantwoordelijke voor het naambord. Maar die operatie verliep dus allesbehalve soepel.
Gelukkig krijgt Rutger een tweede kans; project naambord blijft onder zijn hoede. Een opdracht die hij niet licht opvat – letterlijk. Met grote klodders zwart schildert hij zo goed als hij kan het kasteel na op een kartonnen bord. Twee dikke zwarte strepen moeten de prachtige torens van het Franse chateau voorstellen. Wat betreft het lettertype kiest hij uit een eclectisch palet: cursief, dikgedrukt of allebei tegelijk.
Lijkt op kinderfeestje
De trotse kunstenaar heeft het naambord stilletjes opgehangen bij de entree aan de openbare weg. Helaas blijft de verwachte waardering echter uit.
“Nee, dit kan echt niet”, roept Emmy verbaasd uit wanneer ze het bord ziet hangen. “Het doet me een beetje denken aan een kinderfeestje. Dit ziet er zo belachelijk uit. Het is echt verschrikkelijk.”
Nieuwe bestemming
Rutgers invulling van artistieke vrijheid staat Emmy duidelijk niet aan. En omdat over smaak nu eenmaal niet te twisten valt, neemt de kasteelvrouwe het heft maar vast zelf in handen. Op zo’n manier dat Rutger er niks van hoeft te merken.
“Je krijgt een nieuwe bestemming”, meldt ze het bord van haar man kordaat. Maar zoekende naar deze nieuwe ‘bestemming’, lijkt ze vooral interesse te hebben in de onderbelichte delen van het kasteel. “Waar zal ik het nou zo neerzetten dat hij het niet ziet?”, fluistert 00-Emmy vanuit de schaduwen. De keuze valt uiteindelijk op een donker hoekje, ver uit Rutgers zicht vandaan.
Klussen 2.0 in 'Kasteelvrouwe Emmy': 'Verf later wel om het schilderijtje heen'Lees ookHet fragment terugkijken? Dat kan hier.