In ‘Kassa’ vertelt Ingrid dat ze zelf moet opdraaien voor de kosten van een nieuwe distributiesnaar, hoewel er een terugroepactie is geweest voor dit motoronderdeel van heel wat auto’s.
“Ik voel me niet meer veilig in mijn eigen auto.”
KASSA
In het programma heeft presentatrice Amber Kortzorg het over veel Opel-, Citroën- en Peugeot-modellen die een 3 cilinder 1.2 liter motor ingebouwd hebben, genaamd: ‘Puretech’. De distributieriem van deze motor draait door de olie van het motorblok, waardoor hij sneller slijt.
Door deze slijtage komen er deeltjes van deze riem in de motor en uiteindelijk in de oliezeef terecht. De zeef raakt vervolgens verstopt en de oliedruk wordt te laag, waardoor je in het ergste geval midden op de weg stil komt te staan. Door dit mankement kan ook de rembekrachtiging uitvallen, meldt Kassa.
Ingrid rijdt tot voor kort nog met plezier en vertrouwen in haar auto, totdat ze voor een onderhoudsbeurt naar de garage moet. “Ik belde de garage om een afspraak te maken voor een jaarlijkse beurt. Ze vertelden mij niet over de terugroepactie. Ze vertelden mij alleen dat mijn distributiesnaar vervangen moest worden.”
Distributieriem
“Ik heb hier de factuur van de Opel-dealer en daar staat op: ‘Distributieriem is aan vervanging toe volgens onderhoudsinterval (5 jaar of 100.000 km).’ De kosten waren hoog, terwijl ik nog best wat kilometers op de teller had staan. Dan moet je onverwachts heel wat aftikken.”
Ingrid vertelt dat er wel een terugroepactie was voor de distributieriem, maar het wordt dus niet zomaar vervangen. “Ze vervangen de riem als ik het zelf betaal”, aldus Ingrid.
De importeur heeft heel strenge eisen voordat een auto in aanmerking komt voor een gratis reparatie. En dat terwijl zelfs de aangepaste interval van zes jaar en 100.00 kilometer niet gehaald wordt. Laat staan de oorspronkelijke interval van 10 jaar en 180.000 kilometer.
“De dealer heeft jaarlijks onderhoud gedaan, oliefilter, pakking en de ruitensproeier. Ze hebben de distributieriem gecheckt en zeiden tegen mij dat het nog prima was, dus hij valt niet onder de terugroepactie. Maar toch moet je hem laten vervangen en moet je hem zelf betalen”, zegt Ingrid.
Heftig ongeval
Ze voelt zich nu niet meer veilig in haar eigen auto. “Een paar jaar geleden heb ik met onze andere Opel een heftig ongeval gehad. Met een vrachtwagen die mij plat reed tegen de vangrail en mij over de snelweg lanceerde. Dat ik het overleefd heb, is sowieso een wonder, maar ik ben heel angstig geworden voor het rijden op de snelweg. Ik voel mij dus nu niet meer veilig in mijn auto. Wij hebben specifiek voor Opel gekozen, omdat ik me in die auto altijd veilig heb gevoeld.”
Ingrid besluit de riem toch maar te vervangen en dan de kosten zelf te betalen. “Het is heel jammer dat het mij zoveel geld moet kosten om me veilig te voelen in mijn eigen auto. Juist omdat ik hem gekocht heb om me veilig te voelen. Ik raak erg gestrest om het feit dat ik nu dus in een auto rijd die ik niet vertrouw.”