De Consumentenbond heeft aangetoond dat hotels hun kamers vaak goedkoper aanbieden op hun eigen website dan op boekingssites.
En dat kan je nogal wat knaken schelen.
Boekingssites
Van de dertig hotels in Amsterdam, Groningen, Berlijn en Parijs die door de Consumentenbond zijn vergeleken, is bij veertien hotels de standaard tweepersoonskamer op de eigen websites het goedkoopst. Expedia.nl bood acht keer de goedkoopste kamer aan en Booking.com en Hotels.com allebei zeven keer. De prijsverschillen kunnen oplopen tot wel 40 euro. Zo bood een hotel in Amsterdam een kamer aan voor 178 euro per nacht, terwijl die op Booking.com 217 euro kostte.
De boekingssites gebruiken slimme trucs om mensen te doen geloven dat zij de beste aanbieding hebben. Zo geven boekingssites hun bezoekers een gevoel van schaarste door meldingen te plaatsen als: ‘Nog maar één kamer over’. Vaak zijn er dan nog wél gewoon kamers beschikbaar op de website van het hotel, of op andere boekingssites. Eind 2019 werd bekend dat zulke dwingende zinnetjes binnenkort niet meer mogen.
Een aantal boekingssites is aangesproken op hun misleidende manier van kamers verhuren. “Zowel Expedia.nl als Hotels.com zijn nu in gesprek met De Europese Commissie”, vertelt Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond aan LINDA.nl. “Booking.com heeft al gezegd te veranderen.” Zij beloven uiterlijk eind juni eerlijke en duidelijke informatie op de site te zetten, over de prijzen én beschikbaarheid van kamers.
“Booking.com en Expedia.nl zijn grote internationale spelers. Daar wordt veel geboekt. Ik denk dat veel consumenten automatisch denken dat het daar het goedkoopst is”, zegt Donat. Maar als je dus echt op zoek wil naar de laagste prijs, dan is het een kwestie van álle sites afstruinen. “Kijk even wat verder dan je neus lang is. Tenminste, als je voor het goedkoopste wil gaan. Het is echt kijken en vergelijken, en daarbij komt dat de prijzen binnen de reisbranche constant veranderen.”