Juf Daisy Mertens (31) van basisschool De Vuurvogel in Helmond staat in de finale om de beste docent ter wereld te worden. Hoe word je zo’n goede leraar? Daisy tipt.
Haar belangrijkste tip: “Er is geen goed of fout.”
Juf Daisy Mertens (31) van basisschool De Vuurvogel in Helmond staat in de finale om de beste docent ter wereld te worden. Hoe word je zo’n goede leraar? Daisy tipt.
Haar belangrijkste tip: “Er is geen goed of fout.”
De juf van groep 7 werd in 2016 al uitgeroepen tot beste leraar van Nederland. Nu behoort ze tot de toptien kanshebbers voor de wereldtitel. Mertens en de andere negen werden uit meer dan 10.000 nominaties uit 179 landen gekozen.
We vroegen Daisy Mertens waar een goede docent zeker aan moet voldoen. En wat een juf of meester beter kan laten. ‘Er is geen goed of fout, iedereen doet het op zijn of haar eigen manier. Belangrijk is wel om áltijd te reflecteren op jezelf. Was dit een goede aanpak? Wat deed ik dan goed en wat kan de volgende keer beter?’
1. Geef je leerlingen eigenaarschap
‘Geef ze verantwoordelijkheid en vraag ze wat ze zélf willen. Aan welke doelen willen ze werken? Waar hebben ze meer hulp bij nodig en wat kunnen ze al goed? Ook in kleinere situaties – ‘juf, mag ik een nieuwe gum?’ – wil ik ze leren onafhankelijk te zijn van mijn ‘ja’ of ‘nee’ en vraag ik ze er zelf over na te denken.’
2. Leer ze op zichzelf te vertrouwen
‘Als leerlingen het gevoel hebben dat iets niet lukt, is het aan de leerkracht ze te begeleiden totdat het wél lukt. De kinderen een positief gevoel geven over zichzelf en alles wat ze kunnen. Want: vertrouwen leidt tot zelfvertrouwen.’
3. Werk aan onderlinge relaties
‘Goede relaties en een fijne sfeer zijn heel belangrijk voor het leerproces. Dan ontstaat er namelijk motivatie. Eens per week begin ik mijn les met een sociokring waarin de kinderen elkaar mogen aanspreken. ‘Ik vond het heel fijn om met jou samen te werken vandaag’, of ‘Ik heb het gevoel dat je over mij praat tegen anderen kinderen en dat vind ik niet fijn, als er iets is, wil je dan naar mij toe komen?’.
Lees ook:
Leerlingen massaal in actie voor geschorste ‘porno-docent’
1. Let op betrokkenheid
‘Het is belangrijk dat je altijd alert bent op hoe betrokken de leerlingen zijn. Als je ziet dat iets niet werkt, moet je iets anders proberen. Wees flexibel en speel in op het moment.’
2. Zie het kind
‘Vraag meer aan het kind. Hoe vonden ze de les? Waarom vonden ze het leuk en wat zou er beter kunnen? Betrek ze door open vragen te stellen en ze zelf na te laten denken. Leraren zijn vaak geneigd snel door te gaan met de les, even stilstaan verbetert het oplossend vermogen waardoor ze het een volgende keer zelf kunnen. Vragen als: wat zou jij nu willen doen, of hoe zou je deze som op een andere manier kunnen oplossen? Het kost even tijd maar het is erg belangrijk voor het leerproces.’
‘Mijn telefoon was ineens weg. Gepakt door een leerling. Dat is een kritisch moment waarop je moet beslissen hoe je met zo’n situatie omgaat. Ik wist wie het had gedaan, maar wilde niet met de vinger wijzen. Ik ben voor de klas gaan staan en heb ze verteld hoe belangrijk vertrouwen voor mij is. Daarna heb ik ze één voor één gevraagd wie het had gedaan. Het werkte. Er is nooit meer zoiets gebeurd.’
De winnaar wordt op 24 maart bekendgemaakt in Dubai en krijgt een bedrag van één miljoen dollar. Nederlander Jasper Rijpma werd twee jaar geleden ook genomineerd. Hij haalde de top-tien helaas niet.