‘Nej’, dachten veel klanten afgelopen weekend over een actie van IKEA. De winkelketen bedacht gele stickers voor op de borst, wanneer je wegens medische redenen geen mondkapje kunt dragen.
Dit initiatief viel niet bij iedereen in goede aarde.
Gele stickers
De Zweedse meubelgigant wilde ervoor zorgen dat mensen die geen mondkapje kunnen dragen, hier niet door anderen in de winkel op kunnen worden aangesproken. Door een gele sticker op de borst te plakken, kan iedereen zien dat het niet dragen van het mondkapje een reden heeft, zo redeneerde men.
Op Twitter barst het van de reacties. Een deel van de twitteraars vergelijkt de stickers met de gele sterren tijdens de Tweede Wereldoorlog. De hashtag #BoycotIkea komt in veel tweets tevoorschijn.
Ikea heeft zojuist de Gele Ster heringetroduceert, voor iedereen die geen mondkapje wil dragen moet de gele sticker zichtbaar op de jas plakken. Dit komt keihard binnen en ik kan ik beschrijven wat ik nu voel.#BoycotIkea
— Elisheva – אלישבע #AhavasYisroel (@frum_maidel) May 9, 2021
Bij mij ook. Mijn oma was een jodin., een klap in het gezicht van alle Joodse mensen. Schaam jullie ikea.!!!!!!
Daartegenover zijn er ook twitteraars die de boel proberen te sussen. ‘Zo gek is dit systeem toch niet? Het is maar een sticker, mensen!’, staat er onder meer.
Stel je voor, je hebt een medische reden om geen mondkapje te dragen. Je loopt in de Ikea, en wordt door medewerkers en klanten meerdere keren hier aan herinnerd, en je moet tig keer je verhaal doen. Zo gek is dit systeem dan toch niet ? Het is maar een STICKER MENSEN !!! pic.twitter.com/d8LQM0C6V2
Wat doen mensen moeilijk? Tis maar een sticker, en dat heb je liever dan dat andere bezoekers je judgen door je met afschuw aan te kijken & dat het personeel 300x per uur aan je gaat vragen “waar is uw mondkapje?”. Tis letterlijk gewoon handig #IKEA#mondkapje#coronamaatregelen
De winkelketen heeft inmiddels gereageerd en betreurt alle ophef ten zeerste, meldt een woordvoerder van de winkel in Delft aan Metro. “Dit is natuurlijk heel erg vervelend. We bieden onze excuses aan voor dit incident. Klanten konden, op geheel vrijwillige basis, een sticker opplakken. Dat was alleen bij de vestiging in Delft zo. Zij zijn er na de ophef ook meteen mee gestopt.”