Vorig jaar zijn er in Nederland meer elektrische fietsen verkocht dan normale fietsen. Helaas gaat dit ook gepaard met een toename in dodelijke fietsongelukken. Is het tijd voor helmplicht?
Helmplicht voor e-bikers in aantocht? Artsen slaan alarm
Het aantal dodelijke fietsongelukken is gestegen tot het hoogste aantal in 25 jaar.
Helmplicht
Dit komt deels door de opmars van de elektrische fiets. In Nieuwsuur pleit een groep artsen voor helmplicht onder e-bikers.
Met name zestigplussers zijn een kwetsbare verkeersdeelnemer: in bijna driekwart van de dodelijke fietsongelukken ging het in 2020 om een zestigplusser.
IC-arts slaat alarm
Marcel Ariës, ic-arts en neuroloog, is een van de artsen die alarm slaat. Hij komt de laatste jaren steeds meer e-bikers met zwaar hersenletsel tegen op zijn intensive care.
De arts is bang aankomende zomer weer aan families te moeten uitleggen dat het fatale letsel te voorkomen was geweest.
“Een e-bike heeft geen airbag of gordel. Je bent volledig onbeschermd”, licht Ariës de noodzaak voor helmplicht verder toe.
Helmplicht
Maar volgens onderzoek van de Fietsersbond stapt een groot aantal zestigplussers permanent af als ze een helm op moeten. Zij zijn bang voor de langdurige gezondheidsgevolgen als een groot deel van de zestigplussers stopt met fietsen in zijn geheel.
Henk Balvers maakt met zijn fietsgroep The Pit wekelijks een fietstocht. Het overgrote deel van de groep rijdt – zonder helm – een e-bike.
Een helmplicht zou hen echter niet afschrikken, vertelt een fietser uit de groep: “Het is hetzelfde als de veiligheidsgordel, dat vond iedereen ook gek in het begin.”
Blijven strijden
Omdat er in de Tweede Kamer nog geen meerderheid is voor een helmplicht zal hier voorlopig geen sprake van zijn.
Ariës blijft met zijn collega’s strijden voor de veiligheidsmaatregel: “Er wordt meer gefietst dan ooit, de laatste 25 jaar zijn er nog nooit zoveel fietsongelukken geweest.”
Lees ook
Scheuren op de weg: aantal razendsnelle e-bikes stijgt met 62 procent
Het fragment terugzien? Dat kan hier