Na de Millennials en Gen Z, is het nu de beurt aan Gen Alpha. Dit zijn kinderen die geboren zijn tussen 2010 en 2025. De oudsten zijn nu dertien jaar.
Deze generatie groeit heel anders op dan die ervoor, meldt HLN.
Digital natives
Een generatie wordt gekenmerkt door de periode waarin ze opgroeien. De gebeurtenissen en ontwikkelingen die in die tijd plaatsvinden, hebben beslist impact op hun collectieve identiteit.
Kenmerkend aan Gen Alpha is dat het digital natives zijn. “Digital natives komen met digitale apparatuur in aanraking vanaf het moment dat ze beseffen dat ze bestaan”, aldus IT-expert en trendwatcher Hans Timmerman.
Tablets en smartphones
“Mijn kleindochter is net drie geworden en kan op een iPhone vlot de foto’s vinden die ze wil hebben. Dat is verbazingwekkend om te zien. Generatie Alpha zal niks anders kennen dan een leven met tablets, smartphones, social media enzovoort.”
Gen A krijgt op vroege leeftijd al toegang tot veel informatie. “Dat opent hun wereldbeeld. Wat voor gevolgen dat zal hebben op de mensen die ze later worden, zal moeten blijken.”
De historische gebeurtenissen waar een kind mee te maken krijgt, hebben invloed op hoe ze opgroeien. “Denk maar aan Covid-19. Er heerste veel angst en niemand wist wat er ging gebeuren. Dat heeft ongetwijfeld een impact gehad op die kinderen. Dan heb je nog het hele klimaatverhaal, en oorlog in Oekraïne. Angst in de wereld is iets van alle tijden, maar daar moet je kinderen van weg houden.”
Timmerman vindt het zielig dat Gen A met zoveel zorgen op moet groeien. “Een kind van tien jaar moet positief in het leven staan. We mogen onze kinderen niet te bang maken voor de toekomst. Want er zijn ook een heleboel goede dingen aan het gebeuren, en er gaan nog heel veel goede dingen gebeuren. Laat ze op latere leeftijd zelf maar ontdekken dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is.”
Consultancybedrijf Human8 deed recent een grootschalig onderzoek naar Gen Alpha in Vlaanderen, Wallonië en Nederland. Daar kwam een aantal interessante resultaten uit. Zo werd bewezen dat ongeveer de helft van de kinderen een smartphone krijgt als ze negen jaar zijn.
Ook bleek, verrassend genoeg, dat YouTuber of influencer niet de populairste beroepen waren onder de kinderen. De meeste ondervraagden gaven aan leraar te willen worden, wel 14%. En ondanks dat ze opgroeien in een wereld met internet en smartphones, zijn video’s kijken of games spelen niet hun favoriete activiteiten. Dat blijft bij 41% van de kinderen nog altijd buitenspelen.