Een fietshelm voor de mensen op een elektrische fiets verplichten. Dat moet helpen het aantal fietsdoden terug te brengen, schrijven het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving.
Helm op en gaan, dus.
De twee planbureaus hebben een studie gedaan naar de effecten van politieke maatregelen op autorijden, ov, milieu en verkeersveiligheid met de doorrekening van kosten en overheidsinvesteringen. Dinsdag wordt dit plan overhandigd aan de regering, Tweede Kamer en politieke partijen, in de aanloop naar de verkiezingen van 2021.
Verplichte fietshelm
In de effectenmeting staat dat er veel meer faciliteiten nodig zijn om fietsen in het woon-werkverkeer te bevorderen. Dit zijn onder andere meer fietsenstallingen, fietspaden en naadloze aansluitingen op het ov.
Het verplichten van een fietshelm voor alle kinderen onder de twaalf jaar en voor gebruikers van een elektrische fiets is ook een (opvallende) overweging. Deze maatregel kan jaarlijks relatief veel dodelijke slachtoffers besparen, namelijk 45 verkeersdoden. Dit is bijna zeven procent van het totale aantal verkeersdoden in een jaar.
Minder gewonden
Het rapport vermeldt ook dat het enkele duizenden ernstige verkeersgewonden kan sparen. De kosten van deze verplichting zijn relatief klein in verhouding tot de mogelijk bespaarde slachtoffers van de verkeersincidenten.