Facebook gaat vrijdag in hoger beroep tegen het vonnis over nepadvertenties voor bitcoinproducten. Het platform verloor in november de zaak tegen John de Mol.
Facebook kreeg de opdracht om de reclames te verwijderen, maar gaat hier tegenin.
Nepadvertenties
Naast het weren van de advertenties, moest Facebook ook aan De Mol bekendmaken wie er achter de advertenties zitten. Volgens het sociale platform roept het vonnis vragen op. “Zo moeten we bijvoorbeeld bij het filteren ook naar de landingspagina’s op andere websites kijken, terwijl deze niet onder onze controle staan.” Een landingspagina is een pagina waar iemand terechtkomt na het klikken op een link.
Daarnaast zegt Facebook dat de nepadvertenties wel degelijk zijn aangepakt. “Deze maand lanceren we ons meldformulier voor nepadvertenties in Nederland en dat gaat ons helpen bij het verbeteren van onze detectiemethoden.”
Bovendien is misbruik volgens Facebook niet te voorkomen. “De mensen achter deze misleidende advertenties passen hun tactiek constant aan om niet betrapt te worden.”
John de Mol is niet blij met de stap van Facebook en reageert via zijn woordvoerder op de actie. “Dat Facebook in hoger beroep gaat is tekenend voor de houding van Facebook. Het zou Facebook sieren als het bedrijf zich bij het oordeel van de rechter zou neerleggen.”
John de Mol stapte in november naar de rechter, omdat hij een einde wil maken aan valse bitcoinadvertenties op Facebook. Hij kreeg de steun van verschillende BN’ers, onder wie Jort Kelder, Eva Jinek, Humberto Tan en Marco Borsato. Hun foto’s werden ook gebruikt bij de nepadvertenties.
De rechter oordeelde in november dat Facebook binnen vijf dagen na de uitspraak alle ongewenste advertenties moest verwijderen waarin John de Mol voorkomt. Als dat niet zou gebeuren, dan volgde een dwangsom van tienduizend euro per dag met een maximum van 1,1, miljoen euro.