Het was niet alleen het decennium van de avocado (de vrucht kreeg een eigen restaurant). Ook gin-tonic, hummus en zoete aardappel werden immens populair.
Deze voedingswaren waren een hype in de afgelopen tien jaar.
Het was niet alleen het decennium van de avocado (de vrucht kreeg een eigen restaurant). Ook gin-tonic, hummus en zoete aardappel werden immens populair.
Deze voedingswaren waren een hype in de afgelopen tien jaar.
We zijn sinds 2008 liefst vier keer zo veel avocado’s gaan eten. Social media stond derhalve vol avocado-gerechten. Avocado-restaurant The Avocado Show werd zo populair dat gasten in rijen stonden te wachten voor een tafel. Bekommer je je om het milieu, dan is deze vrucht er één voor op de verboden lijst. Het produceren van een kilo avocado’s vergt namelijk tot wel tweeduizend liter water.
Lees ook
Deze arts ziet steeds meer avocadoslachtoffers op de spoedeisende hulp
Sushi kwam ruim dertig jaar geleden naar Nederland als luxe product en is nu extreem populair. Nog steeds als haute cuisine, maar ook als het welbekende ‘all you can eat’-concept. De luie liefhebber kan tegenwoordig zelfs de bijzonderste sushibowls laten bezorgen. Dat deze rijstbommen nog steeds in trek zijn, is ook te merken aan de inventieve gadgets die worden verzonnen om het eten van sushi zo gemakkelijk mogelijk te maken. Aanschouw hier de sushimaker.
https://www.instagram.com/p/BbewMHkg2MC/
Deze zaadvorm is een superfood en nog immer populair onder foodies die chiazaad (en lijnzaad, tarwegras en gojibessen) graa en vaak delen op social media. De prijzige producten bevatten over het algemeen weinig smaak en ondanks hun gezonde imago helpen kleine hoeveelheden niet echt om de gezondheid te verbeteren – zoals vaak wél wordt gedacht.
https://www.instagram.com/p/B59N3xIh96K/
In de laatste tien jaar stapten veel mensen af van melkproducten. Vervangers zoals soja-, amandel- en havermelk doen ’t goed, ze zijn ook in veel cafés en supermarkten te verkrijgen. Mensen die een plantaardig dieet volgen hebben soms hun twijfels bij sojamelk: niet alle sojabonen worden milieuvriendelijk geteeld.
https://www.instagram.com/p/B3ofINNni5g/
Lees ook
Last van hooikoorts? Bestel gin-tonic in plaats van een biertje
Deze ‘nieuwe’ smaak werd in het afgelopen decennium razend populair. Waar het begon als een taart met een felrode kleur – die om die reden ontzettend fotogeniek is –, is het nu in alle vormen en maten te verkrijgen. Red velvet pannenkoeken, wafels, ijs en thee, je kunt het zo gek niet bedenken en het is er. De rode kleur is oorspronkelijk niet afkomstig van kleurstoffen. Het ontstond vanzelf tijdens het bakken. Het zuur in de azijn en karnemelk in combinatie met het cacaopoeder gaf een rode gloed aan het beslag. Wij hopen in ieder geval nog heel lang ‘in’ blijft.
https://www.instagram.com/p/B5xBfOZpb2u/
Gin is zelfs zo populair geworden dat het een eigen festival heeft. De populariteit is mede te danken aan de eenvoud van de cocktail. Er zitten doorgaans twee hoofdingrediënten in, gin en tonic. En kun je daardoor gemakkelijk zelf thuis maken. Toch zie je eindeloos veel variaties met groenten, fruit en specerijen. Als we de oprichter van het ginfestival mogen geloven, blijft deze cocktail nog lange tijd een groot succes: “Er zijn nog nooit zoveel Nederlandse ginmerken geweest en ook ons festival wordt beter bezocht dan ooit”, vertelt hij tegen het AD.
https://www.instagram.com/p/B6AYbt2BRAR/
Zoete aardappel, die zou véél gezonder zijn dan de ‘normale’ aardappel die we al honderden jaren eten. Het zou je bloeddruk verlagen, meer voedingsstoffen bevatten én je zou er ook nog eens beter van gaan slapen. Naast deze gezonde bijkomstigheden, vallen ook de minder gezonde varianten in de smaak. Zoete aardappelfriet wordt in grote getalen gegeten, gefotografeerd en de hemel in geprezen. Toch is zoete aardappel – helaas –niet per definitie gezonder dan de normale variant. De oranje gekleurde groente bevat tien procent meer kcal, veertig procent minder eiwitten, maar wel dertig procent meer vezels.
https://www.instagram.com/p/BvV6KG2jrAn/
Een dip die zeker bij vegans in de smaak valt. Hummus is namelijk volledig plantaardig. De puree bestaat uit kikkererwten, tahin, olijfolie, citroensap en knoflook. Een heel verantwoorde dip voor tijdens de borrel. En er is keus genoeg: van pompoen-, tomaat-, avocado- en zélfs tot chocolade hummus is – alhoewel we niet weten of die nou zo populair is –.
https://www.instagram.com/p/B5cMCnlnTqP/
Lees ook
Zet de borrelplank maar klaar: 5 x gezonde dipsauzen
De milkshake was al populair, maar door toevoeging van nóg meer slagroom, snoep en/of donuts ging de populariteit echt door het dak. De zogenoemde freakshakes waren een hype op social media. Dit toetje kwam zelfs in het nieuws, omdat er zo veel kcal in zouden zitten dat het desastreus zou zijn voor de gezondheid.
https://www.instagram.com/p/B03JyMTlP65/
Truffel, vroeger stond het bekend als waanzinnig duur product. Toch wist truffel zijn weg te vinden in mayonaise – heerlijk op vers stokbrood –, in hamburgers, kaas, risotto en spaghetti.