De nieuwe EP ‘Veranderlust’ van zanger Roel van Velzen is het resultaat van een zoektocht naar openheid en verbinding na zijn scheiding.
Het is zijn eerste Nederlandstalige EP. “Ik durfde dat nooit, maar nu ben ik er klaar voor.”
De nieuwe EP ‘Veranderlust’ van zanger Roel van Velzen is het resultaat van een zoektocht naar openheid en verbinding na zijn scheiding.
Het is zijn eerste Nederlandstalige EP. “Ik durfde dat nooit, maar nu ben ik er klaar voor.”
Na een huwelijk van twintig jaar scheiden Van Velzen en zijn jeugdliefde drie jaar geleden. In zijn zogenaamde ‘chaos-boekje’ schrijft hij de warboel in zijn hoofd van zich af. Dat blijkt niet alleen een manier om zijn gedachten te ordenen, maar ook een bron van inspiratie voor nieuwe muziek.
Met het boekje onder zijn arm duikt Van Velzen samen met onder anderen Paul de Munninck, Lucas Hamming en Diggy Dex de studio in. Het resultaat? Vijf persoonlijke nummers over vallen en opstaan na een roerige periode.
Opvallend is dat deze EP zijn Nederlandstalige primeur is. De zanger vond het spannend om in zijn eigen taal te zingen. “Dan moet álles kloppen, want je bent wat je zingt.” Tijdens het muziekprogramma Beste Zangers zong Van Velzen voor het eerst in het Nederlands, toen hij een Turks nummer van Karsu vertaalde. “Ik dacht altijd dat Nederlandstalig niets voor mij was, maar daarna wilde ik het wel weer eens proberen.”
In de podcast Roels sofasessies, die hij maakte in samenwerking met LINDA., ging de zanger in gesprek met andere bekende Nederlanders die een scheiding hadden meegemaakt. “Dat is een belangrijke stap geweest”, vertelt van Velzen.
Na zijn scheiding voelt hij de noodzaak dingen anders aan te pakken. Openlijk voor een microfoon praten over scheiden, vrouwen, trouwen, rouwen en vriendschap is nieuw. “Maar ik besloot overal ‘ja’ op te zeggen, wat ik voorheen zou weigeren”, zegt hij. “De podcast is echt een bevrijding geweest. Ik kwam heel dicht bij degene met wie ik een gesprek had en daardoor leerde ik mijzelf beter kennen.” Alle positieve reacties die hij krijgt, werken helend voor de zanger.
“Ik denk zelfs dat deze Nederlandstalige muziek er niet was geweest zonder die sessies”, vertelt hij. “Doordat ik ineens over mijn gevoel durfde te praten, durfde ik er óók over te zingen.”
Roel van Velzen over seizoen 2 van 'Roels Sofasessies': 'Ik schrok van de openheid'Lees ook“Die openheid van de sofasessies heb ik meegenomen de schrijfruimte in”, zegt Van Velzen. Zijn vijf nummers staan voor de verschillende stadia van zijn verwerkingsproces. “Bij het nummer Ondersteboven had ik me voorgenomen iets te schrijven zonder misère. Ik was mijn kompas even kwijt en dit liedje gaat erover dat ik mijn oude zelf terugvond.”
Ook het verlies van zijn vader krijgt een plek op zijn nieuwe EP. “Het nummer Nu het erop aankomt gaat over de laatste reis die ik met hem heb gemaakt.” Een volgend nummer gaat over een nieuwe liefde. “In Muren van glas zing ik over iemand die door mij heen prikt en prikkelt. Daar ben ik heel dankbaar voor.”
Op de vraag of zijn EP de cirkel van zijn verwerkingsproces rondmaakt, antwoordt hij met lichte twijfel: “Ik denk dat het nooit af is. Toen ik Ondersteboven schreef dacht ik dat ik er al was, maar ik was mezelf vooral moed aan het inpraten.”
De zanger gelooft niet dat je er ooit helemaal overheen komt. “Wie heeft het nou allemaal op een rijtje? Dat hoeft ook niet. Het is juist leuk om een beetje te blijven zoeken. De afgelopen drie jaar was juist een leerzame én waardevolle periode.”
Roel van Velzen maakt voor het eerst Nederlandstalige muziek: 'Je bent dan echt wat je zingt'Lees ook