De live-action-versie van The Lion King draait eindelijk in de Nederlandse bioscopen. De hoogste tijd om te kijken wat de eerste oordelen over de remake zijn.
LINDA.nl zet de mening van diverse media voor je op een rij.
‘Eigenlijk lijkt de nieuwe filmversie van The Lion King nog het meest op een natuurdocumentaire van de BBC’, schrijft filmrecensent Ab Zagt in het AD. ‘Alles oogt nog echter dan de werkelijkheid’. Volgens Zagt vertelt de film het bekende verhaal in een oogverblindend jasje. Je moet hierbij dan ook geen veranderingen verwachten.
2. Het Parool: ‘Dieren hadden vaker hun mond kunnen houden’
Het Parool is net als het AD onder de indruk van de verfilming en verwijst naar BBC-serie Africa. Het verhaal van The Lion King maakt de verwachtingen waar en is bij de meesten wel bekend, maar ‘De sprekende dieren hadden best wat vaker hun mond kunnen houden’. De recensent trekt de conclusie dat de film echt bedoeld is voor de kinderen en tieners die in 1994 al in de bios zaten. ‘Voor kinderen onder de tien jaar, is de film echt te eng.’
Volgens New York Times-redacteur A.O. Scott bevat de film veel indrukwekkende momenten, maar hij kijkt ook met een kritische blik: ‘Hoe dichter de film bij de natuur lijkt te komen, des te schreeuwerig, indringerig en doellozer het geheel aanvoelt’. Hij vraagt zich af of de film beter was geweest zonder dialoog of liedjes.
‘Kijkers kunnen zich minder projecteren in de film.’ Dit illustreert volgens het NRC de kracht én de zwakte van de nieuwe Disneyfilm. ‘Een verhaal rauw genoeg om kindertranen te ontlokken, al vormt humor de echte aantrekkingskracht’. De keuze van Disney om dicht bij het origineel te blijven, noemt het NRC ‘veilig’.
5. RTL Nieuws: ‘Vertekend beeld van de werkelijkheid’
Ook RTL Nieuws omschrijft de film als levensecht: ‘Wanneer je als kind door de dierentuin loopt en The Lion King hebt gezien, kun je zeggen: ‘Kijk, daar ligt Simba”. Wel benadrukt het medium dat in de film een romantisch beeld wordt geschetst van de Afrikaanse savanne, ‘Het lijkt een nogal vertekend beeld van de werkelijkheid’.
Daar waar andere kranten voornamelijk kijken naar de uitvoering, kijkt De Telegraaf ook naar de regie en techniek: ‘Technisch gezien nemen regisseur Jon Favreau en zijn team onmiskenbaar een leeuwensprong voorwaarts’. Al gaat er daarbij toch ook iets verloren, merkt de krant daarna op.
7. De Volkskrant: ‘Leeuwinnen komen maar niet tot leven’
De Volkskrant heeft het over de onverwachte details in de film, maar valt ook over de pratende dieren: ‘Zodra er wordt gesproken, ontstaat een kloof tussen fotorealisme en dierendialoog’. In actie vindt de recensent de dieren er verbluffend goed uitzien, totdat zijn oog viel op de leeuwinnen, want ‘die komen maar niet tot leven’.