Het blijft leuk in tijden van crisis: een ouderwets kaartje versturen. Zéker nu het seizoen van de kerstkaarten is aangebroken.
Denise Qualm (43) is art director bij Hallmark en vertelt wat er voorafgaat aan jouw jaarlijkse kerstgroet.
Het blijft leuk in tijden van crisis: een ouderwets kaartje versturen. Zéker nu het seizoen van de kerstkaarten is aangebroken.
Denise Qualm (43) is art director bij Hallmark en vertelt wat er voorafgaat aan jouw jaarlijkse kerstgroet.
Denise werkt inmiddels zeventien jaar bij Hallmark en begon daar als ontwerper. Inmiddels is ze art director en overziet ze alles: er is geen kaartencollectie waar haar ogen niet overheen gaan. Het Nederlandse team bestaat uit twintig ontwerpers die nú alweer bezig zijn met de kerstkaarten voor 2022. “Ja, hier is het gewoon driekwart jaar kerst hoor,” grapt ze.
“In februari is iedereen blij dat alle nieuwe ontwerpen klaar zijn en kunnen ze geen kerstboom meer zien, maar in de zomer begint het toch alweer te kriebelen. Dan komen de producten binnen en kun je zien hoe jouw ontwerpen geworden zijn. Zo kom je al vroeg weer in de sfeer.”
Kerstkaarten die in de winkels liggen, worden dus lang van tevoren gemaakt. Voor de online verkoop gaat dat proces een stuk sneller. Daardoor werd de corona-collectie begin 2020 in korte tijd een groot succes. “Die collectie is ook in 2021 nog populair. Mensen blijven elkaar papieren knuffels en kusjes sturen door de brievenbus.”
Met kerst kun je dit jaar niet alleen een kaartje door de bus verwachten, maar ook wat voor in de boom. “We hebben kaarten ontwikkeld met kersthangers erop”, vertelt Denise. “De ontvanger kan deze eraf halen en een mooie plek in de boom geven. Verder is het een seizoen van contrasten: we hebben een zachtere collectie met witte tinten, maar ook felgekleurde kaarten met stippen, strepen en sterren in goudfolie. Mooie tegenhangers van elkaar.”
Qua kerstkaarten staat de gemiddelde Nederlander de laatste jaren wel open voor iets nieuws. Kaarten met een grap erop doen het altijd goed, net als varianten met een knipoog voor mensen die géén fan zijn van kerst. “Je moet voor iedereen iets hebben. Bij de anti-kerstclub doen kaarten met Grumpy Cat het nu erg goed.”
Naast de trends verkopen ook de traditionele kaarten nog als een trein, vertelt ze. “Rond kerst zijn kaarten met prenten van Anton Pieck en Marjolein Bastin echt bestsellers. We denken ieder jaar dat dit wel wat zal afnemen, maar ze blijven onverminderd populair. Een mooi sneeuwtafereeltje doet het ook nog steeds goed, net als de klassiekers met ‘Prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar’. Dat we al jaren geen sneeuw meer hebben gehad met kerst, maakt daarbij niets uit.”
Bij een goede kerstkaart gaat het er vooral om dat de tekst je raakt, vertelt ze. Of die nu al op de kaart gedrukt staat, of dat je hem er zelf in schrijft, maakt steeds minder uit. Denise: “Vroeger draaide het vooral om de tekst die je zelf schreef, maar dat verandert dus met de tijd mee. Als je niet weet wat je ín de kaart wilt zeggen, doet de kaart het tegenwoordig zelf wel voor je.”
“Een kaartje betekent vooral dat iemand extra tijd en moeite heeft genomen om je een berichtje te sturen. Dat wordt als enorm waardevol ervaren, mensen bewaren die kaarten vaak langere tijd. Het is een stukje waardering. Ook al zie je elkaar nu misschien wat minder, je kunt iemand zo tóch laten weten dat je aan hen denkt.”
Ook al is ze zelf het grootste gedeelte van het jaar bezig met kerst, Denise stuurt zelf tóch graag wat kaarten rondom de feestdagen. “Ik heb het van huis uit meegekregen, van mijn moeder. En kaarten sturen is misschien nog wel leuker dan ontvangen, toch?”
'It's time': Mariah Carey verklaart kerstseizoen officieel voor geopend en dat wil je even zienLees ook