Datingsites moeten stoppen met misleidende nepprofielen, vindt de Autoriteit Consument & Markt. Mensen denken contact te hebben met iemand, terwijl dat niet zo is.
Het komt volgens ACM nog te vaak voor dat mensen chatten met een fictief persoon.
Je ziet op een datingsite een knappe man of vrouw met leuke hobby’s en dezelfde interesses als jij en je begint te chatten. Op dat moment moet het volgens ACM duidelijk zijn of er contact is met een echt persoon of een zogenaamde ‘chatoperator’ met een nepprofiel.
Volgens ACM kun je nepprofielen vaak herkennen: als de site vraagt om betaling per verstuurd bericht, wanneer profielen en reacties te mooi zijn om waar te zijn en als het je niet lukt om een ontmoeting te regelen met de persoon achter het profiel.
ACM deed eerder onderzoek naar zeventien datingsites die gebruik maakten van nepprofielen. Met die sites heeft de autoriteit afspraken gemaakt. Zo konden Nederlandse consumenten die in de onderzochte periode klant waren bij de betrokken websites, geld terugvorderen als zij schade hadden geleden.
Schadevergoeding
Tot nu toe hebben ongeveer 2500 consumenten zich gemeld. In totaal hebben ze ruim twee miljoen euro terug gekregen. Sommige vergoedingen liepen op tot wel tienduizenden euro’s.