Op 1 maart is het Nationale Complimentendag, maar moeten we elkaar nu massaal een compliment gaan geven? Volgens initiatiefnemer Hans Poortvliet zeker niet.
Complimentendag is geen 'moetje' maar een geheugensteun
“Het is belangrijk om het te zien als geheugensteun. Als we vandaag stilstaan bij complimenten, gaan we ze de rest van het jaar misschien ook meer toepassen,” zegt de waarderingsexpert.
Onder de Spaanse zon
Als we hem bellen begint het al positief, Poortvliet heeft alle tijd om even na te denken over zijn initiatief. In de Spaanse zon vertelt hij over de zachte kant van het bedrijfsleven. “Zeventien jaar geleden was ik werkzaam in het bedrijfsleven. Je krijgt vooral waardering in de vorm van salaris.” Op een gegeven moment merkte hij dat loon alleen niet genoeg was. Hij ging uit interesse op onderzoek uit en belandde bij het waarderingsmanagement. “Iedereen wil gezien worden. Een individu vindt het prettig dat zijn of haar werk wordt opgemerkt,” benadrukt hij vanuit zijn nieuwe thuisland.
Het effect
Maar wat is nu precies het effect? Op complimenten wordt sneller gereageerd dan op de niet-positieve woorden, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht. Personen met een hoge eigenwaarde schijnen sneller te reageren op beledigingen. Het lijkt geen verschil te maken of mensen over eigenschappen beschikken, zoals angst of lage eigenwaarde. Dit heeft te maken met een gedeeltelijk automatisch verwerkingssysteem waar mensen over beschikken.
Automatische verwerking
Dit verwerkingssysteem wordt gebruikt om emotionele informatie, zoals complimenten te verwerken en daarop te reageren. De werking van dit systeem loopt als een rode draad door onze maatschappij. Zowel in de politiek, als in de media en in onze normen en waarden, we kunnen het overal terugvinden. Kortom: complimenten zijn voor iedereen makkelijk te verwerken en hebben een positieve werking op de maatschappij. Ook de waarderingsexpert kan dit beamen. Hij merkt op dat de maatschappij is verhard. Hier bedoelt hij mee dat de maatschappij snel beweegt en is gericht op het individu. Daarom is het volgens Poortvliet juist in de wereld van nu belangrijk om aandacht aan elkaar te besteden.
Durven dromen
Poortvliet heeft drie jaar in Amerika gewoond. Daar kwam hij tijdens wat googlen toevallig op een site ‘a compliment a day’, wat hem inspireerde om een Complimentendag te lanceren. “Om aan de behoefte van ieder persoon te voldoen, wilde ik klein beginnen. Toen ik in het jaar 2000 in Nederland op het woord complimenteren zocht, bleek dat geen enkele domeinnaam in relatie tot complimenten gereserveerd was en concludeerde dat waardering kennelijk niet als belangrijk werd gezien. Tijd om daar verandering in te brengen,” legt de expert uit. Hij voegt daar aan toe dat hij voor complimenten heeft gekozen omdat deze gratis zijn. “Ik wil niet dat het een commerciële dag wordt.”
Lees ook
Klimaatspijbelaars reageren in ‘DWDD’ op complimenten én kritiek
Kritiek
“Moet er nou weer een hele dag aan besteed worden”, krijgt Poortvliet vaak als kritiek. Hij vindt dat jammer, omdat de dag bedoelt is als inspiratie voor de rest van het jaar. “Wanneer een compliment ‘moet’ heeft het geen zin. Het is wel de bedoeling dat de uitingen van waardering oprecht zijn,” zegt hij. Zijn ideologie is niet alleen bedoeld voor op de werkvloer. Het waarderen van je ouder(s), verzorgers of je partner is volgens hem even belangrijk. “Werk en privé ligt in elkaars verlengde.”
Bedrijfsleven
Al denken volgens de waarderingsexpert ‘zakenmensen’ daar anders over. Zij zien het als de zachte kant van het bedrijfsleven. Toch pleit Poortvliet dat je gevoel, invloed heeft op je werkgedrag en daarom zit vrijwel iedereen te wachten op een compliment. Dit blijkt ook uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht, zoals eerder genoemd verwerken onze hersenen complimenten automatisch. Beledigende woorden daarentegen kosten meer cognitieve energie. Het verband dat ontstaat bij het krijgen van negatieve woorden heeft te maken met de zogenoemde negativity bias, wat betekent dat een belediging in het brein zwaarder weegt en meer aandacht opeist dan een compliment. Het zit in onze natuur om mogelijk gevaar uit de weg te gaan. Negatieve woorden krijgen daarom prioriteit, zodat hierop gereageerd kan worden.
Lees ook
10 x deze ‘complimenten’ hoeven we niet te horen op Complimentendag
Grootste compliment
Het is Poortvliets grootste compliment dat zijn initiatief is uitgegroeid tot iets groots. Want sinds 2011 is de World Compliment Day in het leven geroepen. Hij geniet ervan dat hij deze dag op zoveel social media video’s over de hele wereld tegenkomt. “Er was een Instagram bericht met basisschoolkinderen in Amerika, die uitlegden hoe een compliment in hun ogen eruitziet,” vertelt hij met trots. Dat levert voor hem zoveel positiviteit op, dat hij iedereen wil adviseren om niet alleen vandaag anderen een compliment te geven.