De spot van Heineken is opgemerkt door Chance the Rapper, en heeft veel ophef veroorzaakt. Door alle ophef heeft Heineken besloten de spot van de Amerikaanse televisie te halen.
De rapper valt over de slogan ‘Sometimes, lighter is better’.
In de commercial voor het light-biertje van Heineken zie je een barman die een aarzelende vrouw aan het einde van de bar spot met een verrekijker. Het biertje dat-ie serveert glijdt eerst langs een zwarte vrouw en een zwarte muzikant, voordat het belandt bij de vrouw die de barman in het vizier had. Als zij een slok neemt, komt de slogan in beeld.
Vreselijk racistisch
En dat bevalt Chance the Rapper allerminst. Hij vermoedt dat sommige bedrijven opzettelijk racistische commercials op de markt brengen zodat ze meer aandacht krijgen. Op Twitter zegt hij dat hij daarom heeft getwijfeld om aandacht aan het spotje te schenken, ‘maar het moet me van het hart. Deze commercial van Heineken is vreselijk racistisch.’
I think some companies are purposely putting out noticably racist ads so they can get more views. And that shit racist/bogus so I guess I shouldn’t help by posting about it. But 😂 I gotta just say tho. The “sometimes lighter is better” Hienekin commercial is terribly racist omg
‘Ik merk gewoon hoe vaak het gebeurt en ik vermoed dat ze hiermee consumenten en twitteraars willen ophitsen. Ik wilde er niet over twitteren, maar dit is zó slecht dat ik niet anders kan.’
Reactie
Heineken heeft inmiddels op de kritiek gereageerd. “De regel ‘Sometimes lighter is better’ in de commercial verwijst naar Heineken Light bier en nergens anders naar”, reageert John-Paul Schuirink, director global communication. “Sommige mensen in de Verenigde Staten hebben het zinnetje helaas anders geïnterpreteerd, maar dat was natuurlijk nooit de intentie van de commercial. Het gaat over light bier.” Wel hebben ze de reclame inmiddels van de Amerikaanse televisie gehaald.