De slaaptrein is terug van weggeweest. Eind 2021 moeten er zeker twee nachtverbindingen zijn. In 2022 moet dat aantal zijn verdubbeld.
Je kunt inmiddels slapend naar Wenen.
Slaaptrein
In 2016 namen we afscheid van de laatste nachttrein, de CityNightline. Door teruglopende aantal reizigers en gebrek aan investeringen was de trein niet meer rendabel. Ook is de nachttrein überhaupt duur. Heffingen, hoge materiaalkosten en personeel dat ’s nachts meer verdient zijn kostenposten.
NS, GreenCityTrip en European Sleeper durven toch de sprong te wagen en gaan weer nachttrajecten aanbieden. De drie partijen wijzen op de duurzame reisdrang van mensen als de reden van de toegenomen vraag voor een slaaptrein.
Op dit moment kun je wel met de Nightjet naar Wenen. Vanaf half oktober is het mogelijk om met GreenCityTrip naar Praag, Wenen, Milaan en Venetië te gaan. Rond de jaarwisseling voegt NS daar nog een nachttrein naar Zürich aan toe. European Sleeper wil vanaf april 2022 vanuit Brussel, via Nederland naar Praag rijden in de nacht.