IJsmerk Ben & Jerry’s, onderdeel van levensmiddelenreus Unilever, stopt per 1 juli met adverteren op Facebook en Instagram.
De boycot is onderdeel van de Stop Hate for Profit-campagne, die Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn begonnen.
Campagne
Hierbij wordt de social media-gigant opgeroepen harder op te treden tegen racisme en haatdragende berichten. De Stop Hate for Profit-campagne neemt het Facebook onder meer kwalijk dat het berichten niet verwijdert die oproepen tot geweld richting Black Lives Matter-demonstranten. Ook het aanmerken van de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron vinden de Amerikaanse burgerrechtenorganisaties een probleem.
Ben & Jerry’s
Het plan is om de boycot in ieder geval de hele maand juli vol te houden, met als doel Facebook te dwingen tot verandering. Onder meer kledingmerken The North Face en Patagonia gingen Ben & Jerry’s voor.
Steun Unilever
Unilever stelt in een reactie dat Ben & Jerry’s als merk een lange geschiedenis van activisme en samenwerking op het gebied van sociale rechtvaardigheid kent en spreekt zijn steun uit aan het merk. Dat betekent niet dat meer merken van Unilever soortgelijke stappen zullen zetten.
Facebook laat weten de beslissing van de merken te respecteren. De techgigant stelt zich te blijven inzetten om haatdragende berichten van het platform te verwijderen. In een eerdere verklaring van Facebook staat dat het bedrijf nog stappen te zetten heeft om “gelijkheid en veiligheid voor onder meer de zwarte gemeenschap te stimuleren”, en daarover in gesprek wil met burgerrechtenorganisaties.