M&M’s stopt met de geanimeerde chocolaatjes uit zijn televisiereclames vanwege de ophef die er in de Verenigde Staten is ontstaan over de figuurtjes.
De pratende chocolaatjes worden vervangen door komiek en actrice Maya Rudolph.
M&M’s
Mars Wrigley, het moederbedrijf van M&M’s, kondigt het pensioen van de pratende en bewegende M&M’s aan in een verklaring. ‘Amerika, we moeten praten’, valt er te lezen. ‘Vorig jaar veranderden we het uiterlijk van onze geliefde pratende chocolaatjes.’
‘We dachten niet dat iemand dit op zou merken. En we hadden al helemaal niet verwacht dat het viral zou gaan op het internet. Maar we begrijpen het: zelfs de schoenen van een snoepje kunnen polariserend zijn’, aldus de verklaring.
‘Woke’
Dat vereist wat uitleg. De rechtse nieuws- en opiniezender Fox News noemde de reclames met de pratende chocolaatjes namelijk ‘woke’. Onder meer het feit dat een van de vrouwelijke M&M’s, groen van kleur, haar pumps inruilde voor sneakers zou een aanval zijn op klassieke genderrollen, aldus rechts Amerika.
Ook de nieuwe verpakkingen met alleen maar vrouwelijke chocolaatjes erop, vallen bij Fox News-presentator Tucker Carlson niet in de smaak. Een bruine en een groene M&M, allebei vrouwen, houden elkaars hand vast. Carlson noemt de snoepjes lesbisch en vindt dat ze obesitas hebben.
‘Het laatste wat we willen is dat M&M’s polariserend werken. Het gaat ons allemaal om het samenbrengen van mensen’, schrijft het bedrijf. Daarom worden de pratende M&M’s vervangen door een ‘geliefde’ Amerikaanse actrice; Maya Rudolph. ‘Zij kan een wereld creëren waarin iedereen zich thuis voelt’, aldus Mars Wrigley.
Publiciteitsstunt
Ondertussen worden er vraagtekens gezet bij het moment van de aankondiging van M&M’s. De online storm was namelijk alweer gaan liggen. Bovendien maakte het snoepmerk al in december bekend dat Rudolph in de reclame van M&M’s zou spelen rond de Super Bowl. De stap van M&M’s zou daarom ook een publiciteitsstunt kunnen zijn.