In Nederland fietst men sinds jaar en dag. Maar in Amerika zijn de tweewielers recent pas enorm populair geworden. In sommige delen van het land is de verkoop ervan zelfs verdubbeld.
Dat heeft allemaal te maken met het coronavirus.
Verkoop verdubbeld
Da’s ook niet gek. Door het virus durven Amerikanen in de grootste steden minder snel met het openbaar vervoer te reizen omdat ze bang zijn voor besmetting. Honderdduizenden van hen verruilen daarom de metro, bus en trein voor een fiets, schrijft The New York Times.
In het New Yorkse stadsdeel Brooklyn loopt de verkoop van fietsen al helemaal storm. “Ik heb dit nog nooit meegemaakt”, vertelt Ryan Zagata aan de Amerikaanse krant. Zagata is eigenaar van een grote fietszaak in Brooklyn en zegt dat de verkoop van fietsen met zeshonderd procent is gestegen vergeleken met vorig jaar. “Drie weken geleden kon je nog makkelijk een fiets kopen. Maar de winkels zijn nu leeg.”
Miljoenen fietsen
Het lijkt een groene ontwikkeling in het land van grote auto’s. Maar ook al zijn de fietsen populair: auto’s en het openbaar vervoer zijn nog altijd favoriet. Minder dan een procent van alle New Yorkers gebruikt een fiets, en in dé fietsstad van het land, Portland, heeft maar zes procent van alle inwoners een fiets. Toch verwachten deskundigen dat de tweewieler steeds populairder wordt en blijft na de pandemie.
In Nederland is het stalen ros al sinds mensenheugenis ongekend populair. Volgens de laatste schatting van brancheverenigingen zijn er zelfs 22,8 miljoen (!) fietsen in Nederland. Dat betekent dat iedere Nederlander dus ruim 1,3 fiets bezit. En dat worden er steeds meer. Vooral e-bikes lijken aan populariteit te winnen, vermoeden de brancheverenigingen.
‘Omarm de tweewieler’
Logisch ook eigenlijk. Het openbaar vervoer is ook in Nederland geen ideale optie, aangezien het besmettingsgevaar hoger is dan op de fiets. Dat vertelt Han ten Broeke, algemeen voorzitter van de Bovag, aan De Ondernemer. “In de anderhalve meter-samenleving is een fiets, scooter of motorfiets voor veel mensen de ideale oplossing. Zeker in de stad en voor woon-werkverkeer. Daarom is ons pleidooi aan grote steden om de tweewieler te omarmen.”