Dat corona gebarentaal op de kaart heeft gezet, is duidelijk. Maar Berlijn kiest voor een wel héél uitgesproken gebaar. In een advertentie steken zij letterlijk hun middelvinger op.
Berlijn steekt middelvinger op naar mensen die geen mondmasker dragen
De boodschap is gericht aan personen die weigeren een mondkapje te dragen.
Middelvinger
De advertentie, die in opdracht van de senaat van de Duitse hoofdstad in lokale kranten is geplaatst, is onderdeel van een voorlichtingscampagne. Daarin is een oude vrouw te zien met opgestoken middelvinger en een mondmasker. Daarnaast staat de tekst: ‘De opgeheven vinger voor iedereen zonder masker. Wij houden ons aan de coronaregels’.
Het toerismebureau achter de advertentie, Visit Berlin, vertelt dat gekozen is voor een boodschap die aansluit bij de ‘persoonlijkheid’ van de stad. “We wilden een taal gebruiken die past bij het Berlijnse karakter en die de dramatische pandemische situatie onderstreept. Dat is gelukt”, zegt de woordvoerder tegen The Guardian.
Kritiek
Eerder won het Berlijnse openbaar vervoersbedrijf BVG talloze prijzen voor een advertentiecampagne die het imago van de stad omarmt. Maar in dit geval is niet elke Berliner te spreken over de keuze van het stadsbestuur.
Kai Wegner, de lokale leider van de CDU, uit zijn kritiek op de senaat. “De situatie is te ernstig voor domme grappen”, zegt hij. Ook de vertegenwoordiger van de Freie Demokratische Partei vindt de campagne ‘noch grappig, noch onconventioneel, maar arrogant en aanstootgevend’.
Visit Berlin heeft aangegeven niet van plan te zijn het beeld opnieuw te gebruiken.
Lees ook
Duitsland verzoekt Nederlanders met klem níet naar kerstmarkt te komen