Bol.com gebruikt de term ‘Zwarte Piet’ niet meer in de teksten over producten die zij verkopen. Dit maakte de webwinkel woensdag bekend.
In plaats daarvan vind je voortaan het woord ‘Piet’ terug in titels en productomschrijvingen.
Assortiment
Verder past de webwinkel de huidskleur in producten aan naar ‘beige’ of een andere passende kleur, wanneer wordt verwezen naar een witte huidskleur. Pietenkostuums verkoopt de winkel nog wel, mits ze geen stereotype karikatuur uitbeelden. Kostuums met een zwarte pruik, gouden oorringen of molensteenkraag zijn een no go.
De webwinkel wil dat hun assortiment niet als discriminerend wordt ervaren. Daarom is het vanaf eind september niet meer mogelijk om artikelen via Bol.com te kopen of verkopen die de term ‘Zwarte Piet’ nog bevatten of uitbeelden. Verkooppartners hebben dus nog zo’n zes weken de tijd om deze producten uit te verkopen of zelf alvast uit het assortiment van de webwinkel te halen. “Daarna zullen we het zelf actief weren van ons platform.”
Uitzondering
Een uitzondering geldt voor boeken, films en muziek die van belang zijn uit educatief of historisch perspectief. Deze worden aangeboden, maar krijgen een label dat aangeeft dat de inhoud als controversieel kan worden gezien.
De webwinkel stelt dat iedereen bij Bol.com terecht moet kunnen. “Je welkom voelen gaat niet samen met een assortiment dat aanzet tot discriminatie/haat en daardoor als kwetsend wordt ervaren.”
Zwarte Piet
De beslissing van de webwinkel komt niet zomaar uit de schoorsteen vallen. In een verklaring op hun website vertelt Bol.com dat ze in reclames al jaren de nadruk leggen op Sinterklaas, in plaats van de (Zwarte) Pieten. Daarnaast werd in 2019 al besloten om productafbeeldingen te weren waarop volledig donker geschminkte mensen te zien zijn, met name rondom Zwarte Piet-verkleedkleding.