De verkoop van vleesvervangers is tijdens de lockdown met 30 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar tijdens dezelfde periode.
Dat blijkt vrijdag uit onderzoek van IRI en RaboResearch, opgevraagd door ‘LINDA.nl’.
De verkoop van de vervangers groeit over het algemeen hard: zo wordt sinds begin dit jaar al 29 procent meer verkocht in supermarkten.
Hamsteren
In Amerika schieten deze cijfers al helemaal omhoog. Daar worden sinds de lockdown 264 procent meer vleesvervangers verkocht. Een exorbitant hoog percentage, maar het is volgens Sebastiaan Schreijen, data-analist bij RaboResearch, goed te verklaren.
“In Amerika zijn een heleboel vleesfabrieken gesloten vanwege corona, waardoor er minder vlees te koop is. Er zijn zorgen over de beschikbaarheid van echt vlees en mensen wijken daardoor eerder uit naar de vleesvervangers. In Nederland is dit niet gebeurd”, stelt Schreijen.
Volgens Dirk Roost, consultant bij marktonderzoeksbureau IRI, is er ook geen afname te zien in de verkoopgroei van vleesvervangers tijdens de coronacrisis. “Dit komt deels doordat de vervangers langer houdbaar zijn dan echt vlees. Tijdens het begin van de lockdown zagen we dat producten met een langere houdbaarheidsdatum meer werden verkocht omdat mensen gingen hamsteren.”
Vleesvervangers zijn daardoor praktischer dan echt vlees, zegt Roost: “Ook viel de Week Zonder Vlees samen met de eerste week van de lockdown, waardoor de vleesvervangers ook een uplift hebben gekregen.”