Niemand loopt een Tupperwareparty uit zonder vijf bewaarbakjes, een eierlepel en een uiensnijder. Maar die tijden zijn nu (helaas) voorbij.
Tupperware Nederland houdt het voor gezien en staakt alle directe verkoop.
Tupperware
Vanaf maart kun je dus geen perfect sluitende bakjes, saladecentrifuges of kunststof bakvormen meer aanschaffen, schrijft het bedrijf op Facebook. Wel kan de echte liefhebber eventueel nog in Duitsland of België terecht.
Waarom Tupperware juist in Nederland de stekker eruit trekt, is niet helemaal duidelijk. Volgens het bedrijf is dit noodzakelijk om de aandacht te richten op ‘het herstel van onze basisactiviteiten’ en ‘de groei op de lange termijn van het merk Tupperware wereldwijd.’ Wel komt deze beslissing na veel ‘beraadslaging, overleg en onderzoek’ en is deze ‘niet lichtzinnig’ genomen.
Het Amerikaanse bedrijf is in 1946 opgericht, en heeft zijn faam te danken aan kunstofbakjes waarin voedsel luchtdicht kon worden bewaard. De Tupperwareparty was een verkoopstrategie om de producten (letterlijk). aan de vrouw te brengen. Later waren de producten ook in warenhuizen en webwinkels te vinden.
Voor wie nog nooit zo’n ‘party’ heeft meegemaakt: een Tupperware-consulent geeft dan bij iemand thuis een demonstratie van producten uit de catalogus. De gastvrouw nodigt vrienden, familieleden of buren uit om daar naar te komen luisteren en natuurlijk bij voorkeur de portemonnee te trekken. Voor je het wist, zat je met twintig nieuwe bakjes op de fiets naar huis. Wat een tijden.