Een nieuw Nederlands spoorwegbedrijf start vanaf 1 mei met een dagelijkse trein naar Parijs. Het bedrijf geeft aan dat de reis wel langer gaat duren dan bij bestaande verbindingen.
Máár dat betekent wel: spotgoedkope prijzen.
Trein
Het nieuwe Nederlandse spoorbedrijf, GoVolta, heeft het voornemen in het voorjaar voor het eerst met een passagierstrein naar de Franse hoofdstad te rijden. Het leuke daaraan is dat ze vooral het verschil willen maken in prijzen. Als het aan het bedrijf ligt, komen de tickets zeventig procent goedkoper op de markt. Zo heb je voor minder dan tien euro een ticket voor de tweede klas.
De prijzen zijn zo goedkoop omdat het bedrijf geen hogesnelheidstreinen inzet, maar ‘gewone’ treinen. Waardoor de treinreis naar Parijs geen drie uur, maar ruim zes uur zal duren. Ook naar Berlijn wil het bedrijf passagierstreinen inzetten. Over de reis naar de Duitse hoofdstad wordt dan acht uur gedaan. Dat is wellicht een tegenvaller, maar je hebt dan wél genoeg tijd om uit het raam te staren en tot rust te komen.
GoVolta valt onder vervoersbedrijf GreenCityTrip. Omdat de prijs-kwaliteitverhouding in de buurt komt van vliegmaatschappij EasyJet, noemen ze zichzelf graag het ‘EasyJet van het spoor’. De trein gaat waarschijnlijk één keer per week rijden en daarom verwachten de ondernemers dat de trein volgeboekt zal zijn. Vandaar dat de kosten laag blijven: met een hoge bezettingsgraad zijn de kosten laag.
Naast de tripjes naar Berlijn en Parijs liggen er nog meer plannen op tafel. Zo wil het bedrijf vanaf 1 juli drie keer per week naar het Zwitserse Basel rijden. En als het even kan, breidt het bedrijf haar aanbod nog verder uit.
Vanaf december 2027 willen ze zestien keer per dag tussen Groningen en Parijs treinen en vijftien keer tussen Amsterdam en Londen. Ook andere bestaande vervoersbedrijven willen vanaf januari 2027 rechtstreekse treinen aanbieden naar onder meer Parijs, Berlijn en Frankfurt. De tickets naar Parijs met GoVolta zijn naar verwachting vanaf begin 2024 te koop.