Vanaf september liggen ze vaak in de schappen: kruidnoten. En de keuze is reuze: van de traditionele kruidnoot tot die met chocolade en framboos-cheesecake smaak. De klassieker wint aan populariteit.
Maar dat was vroeger wel anders, meldt het ANP.
Kruidnoten
Waar kruidnootfans vroeger sneller naar de in chocolade omhulde versie grepen, is het tij gekeerd. De chocolade variant wordt door de cacaoprijs – die door de slechte oogst in Ghana en Ivoorkust flink is gestegen – al snel een dure grap. En de prijzen zullen voorlopig niet dalen.
Houd je vast: de prijs van chocolade kruidnoten zijn met maar liefst 10 tot 15 procent gestegen en de traditionele kruidnoten nauwelijks. “Het is nu 55 procent traditioneel en 45 procent chocolade, dat was eerst andersom”, zegt commercieel directeur Geert-Jan Zandbergen van Bolletje over de verkoop.
Smaken verschillen
Het is niet zo dat iedereen nu halsoverkop enkel voor de traditionele nootjes gaat. “Nieuwe smaken slaan nog wel aan, zoals dit jaar de mokka en dulce de leche”, aldus Zandbergen. “We denken na over wat we nog meer kunnen met de normale kruidnoot, bijvoorbeeld een ander formaat verpakking.”
Bij Van Delft merken ze ook een verandering, maar de chocoladevarianten zijn – ondanks de hoge prijs – nog steeds gewild. “Mensen blijken toch redelijk fan van chocolade, want de consumptie is nauwelijks veranderd. Hele grote verpakkingen doen het iets minder, de kleinere iets beter”, zegt directeur Oscar de Lange van Van Delft.