Een uitvinding waar niet iedereen blij mee is en waar ook misbruik van wordt gemaakt: ChatGPT. Scholieren gebruiken de ‘superslimme tekstrobot’ voor allerlei huiswerkopdrachten.
En dit vaak zonder dat docenten daar doorheen prikken.
Tekstrobot ChatGPT
Bij de NOS meldden zich ruim 250 scholieren die bevestigen de software te gebruiken voor schoolopdrachten.
Op een enkele uitzondering na zeggen de betrokken scholieren, na een oproep die NOS Stories verspreidde, niet te worden gepakt. Het gaat om losse alinea’s en antwoorden op deelvragen, maar ook om complete verslagen, werkstukken en essays die aan ChatGPT worden ‘uitbesteed’.
“Ik gebruik het vaak om snel mijn huiswerk te kunnen maken. Er staat vaak bij een opdracht: vertel het in je eigen woorden. Dan gaat een docent echt niet controleren wat mijn eigen woorden precies zijn”, aldus leerling uit 3 havo die anoniem wil blijven.
Maatregelen
Scholieren gebruiken ChatGPT ook om spelfouten uit hun teksten te halen of om op ideeën te komen. Hoe groot het probleem is en hoeveel leerlingen frauderen met ChatGPT, is onbekend. Maar de Nijmeegse docent Furkan Sogut maakt zich zorgen.
Hij geeft Nederlands, een van de vakken waarvoor de scholieren vaak ChatGPT zeggen te gebruiken.
Landelijke oplossing
“Ik wil natuurlijk niet uitgaan van de slechte bedoelingen van leerlingen, maar ik kan niet zien of ze iets zelf hebben geschreven. Wij kunnen dit als school niet zelf oplossen. Er moet een landelijke oplossing komen.”
Op sommige scholen worden er al maatregelen getroffen. “Leerlingen moeten dan bijvoorbeeld teksten op school schrijven”, vertelt Robert Chamalaun, docent Nederlands en voorzitter van de afdeling Nederlands van de vakorganisatie Levende Talen.
Ook kan aan de leerlingen gevraagd worden naar brongebruik, want ChatGPT kent alleen bronnen tot en met 2021. “Je kunt leerlingen dan vragen om minimaal vier bronnen uit 2022 te gebruiken.”