Dat de hippe fatbikes de straten soms onveilig maken is bekend, maar hoeveel slachtoffers de zwarte voertuigen precies veroorzaken niet. Tot nu, want kenniscentrum VeiligheidNL deelt de cijfers.
En die zijn behoorlijk schokkend.
Slachtoffers fatbikes
Alle ziekenhuizen met spoedeisende hulp in Nederland deden mee aan het onderzoek. Dat zijn er in totaal 82. Van 30 september tot 6 oktober hielden zij het aantal ongelukken met fietsers bij. Deze ontstonden zowel door fatbikes, e-bikes als ‘normale’ fietsen.
Wat blijkt: in totaal waren er 1291 slachtoffers. 96 van hen zaten op een fatbike, 480 op een e-bike en 715 op een andere soort fiets. Waar de helft van het aantal fatbike-slachtoffers jonger is dan 16 jaar, is meer dan de helft van de slachtoffers met een e-bike ouder dan 55 jaar.
Zorgwekkend
En die jonge leeftijd van fatbike-slachtoffers, daar zit het ‘m nu juist in. Marcel Aries, voorzitter van Artsen voor Veilig Fietsen, uit zijn zorgen over de fatbikes, en met name over de grote groep kinderen die verongelukken. “Dit gaat niet over schaafwonden, maar over echt serieuze letsels. Denk hierbij aan botbreuken, hersenbloedingen en scheuren in de buikorganen.”
“Deze groep jongeren heeft kwetsbare hersenen en een kwetsbare buikwand. Een fatbike kan tot wel 50 kilometer per uur. We mogen blij zijn dat er nog niet een hele hoop doden zijn gevallen”, deelt hij bij NOS.
Regels
In 2022 heeft de RAI Vereniging een schatting gemaakt naar het aantal e-bikes in Nederland. Dat zouden er destijds 3,8 miljoen zijn. Hoeveel fatbikes er rondrijden is nog onbekend.
Momenteel zijn er geen regels voor een fatbike. Iedereen kan er gebruik van maken – ook zonder rijbewijs – en een helm is niet verplicht. Daar lijkt misschien verandering in te komen, want in de Tweede Kamer hebben ze het over een eventuele helmplicht en een verbod voor kinderen onder de 14 jaar.