De schuldhulpverlening maakt zich zorgen over de gevolgen van de hoge energieprijzen. Branchevereniging NVVK vreest dat het aantal mensen met financiële problemen de komende tijd zal blijven toenemen.
“We zitten in een unieke situatie.”
Schuldhulpverlening
De hulplijn van GeldFit merkt dat het aantal bellers een stuk hoger ligt de afgelopen tijd. Dat vertelt coördinator Frederieke Kokol. Die stijging zette vorig jaar in, omdat mensen zich volgens Kokol zorgen maken. “Over dingen die eraan zitten te komen, maar ook over kennissen die ze zien afglijden op financieel gebied”, vertelt ze aan Hart van Nederland.
Hulpverleners maken zich zorgen dat dit aantal komende maanden alleen maar zal blijven stijgen. NVVK-voorzitter Marco Florijn legt uit dat vooral mensen die voor de eerste keer met geldproblemen kampen, kwetsbaar zijn. Zij zijn namelijk niet gewend zijn om aan de bel te trekken. “En juist die mensen moeten nu op zoek naar hulp, omdat we er dan nog op tijd bij kunnen zijn.”
‘Passende oplossing’
De afgelopen maanden nam de inflatie flink toe en daardoor werd alles duurder. Dat merken mensen nu in hun portemonnee. Florijn bestempelt de huidige financiële situatie als uniek. “Zoals we de situatie nu zien hebben we nog nooit meegemaakt.”
De medewerkers van GeldFit bieden een luisterend oor voor de bezorgde bellers en geven eventueel ook advies over mogelijke vervolgstappen. Niet iedereen die contact opneemt met hulpverlening hoeft ook hulp te krijgen, legt Kokol uit. “We zoeken altijd naar een passende oplossing”, aldus de coördinator. “Dat kunnen vrijwillige hulpinstanties zoals Humanitas en Schuldhulpmaatje zijn, maar bijvoorbeeld ook een app.”