‘Toets drie om even heel hard in de telefoon te schreeuwen. Gooi het eruit na de piep’, zegt de stem in het keuzemenu van de Oudertelefoon. Sinds het begin van de coronacrisis biedt de hulplijn voor opvoeders een luisterend oor en een meditatiefunctie aan.
Gooi het er maar even lekker uit: schreeuw je opvoedfrustraties weg bij Oudertelefoon
En daar is nu een nieuwe functie aan toegevoegd.
Meeblèren met metal
Sinds vorige week biedt de Oudertelefoon haar bellers de optie om ongegeneerd hun frustraties eruit te schreeuwen op keiharde metalmuziek. De nieuwe schreeuwfunctie van de Oudertelefoon blijkt direct een succes. In de eerste week van februari 2021 hebben al zo’n 1200 mensen meegebruld met schreeuwende metal-zangers.
“Het was eigenlijk begonnen als grap, voor de mensen die niet rustig willen zitten voor een ademhalingsoefening”, vertelt oprichtster Rolien Sandelowsky (32) aan het AD.
De Oudertelefoon
Het idee voor de Oudertelefoon ontstond bij Sandelowsky toen ze het aantal belletjes naar de Kindertelefoon zag stijgen tijdens de pandemie. Sinds de coronacrisis staan veel ouders onder druk. De toenemende stress van ouders tijdens het thuiswerken, opvoeden en lesgeven gaf haar het idee een centraal belpunt voor ouders op te zetten. In maart 2020 ontstond zo de Oudertelefoon.
Vanaf de lancering biedt de Oudertelefoon twee functies aan: praten met een vrijwilliger en de meditatiefunctie. Bij de eerste optie, het sparren met een vrijwilliger, zijn de onderwerpen waarover ouders bellen uiteenlopend.
Niets is gek
“Je kunt met ons praten over alles wat je tegenkomt in je ouderschap, gezinssituatie en als opvoeder. We vinden niets gek, raar, te groot of te klein”, schrijft de Oudertelefoon op haar website. Sommige ouders bellen om hun verhaal te delen of als ze ergens onzeker over zijn en twijfelen.
In gesprekken van gemiddeld 40 tot 45 minuten geven de vrijwilligers geen kant-en-klare adviezen, maar laten ze de beller het probleem zelf oplossen door de juiste vragen te stellen. Op die manier kan de opvoeder met een frisse blik naar zijn of haar eigen situatie kijken.
De hulplijn is gratis en anoniem en is van maandag t/m vrijdag te bereiken tussen 9.00-15.00 uur en ’s avonds tussen 20.00-22.00 uur op 085-1304658. In de vakanties kunnen andere tijden gelden.
Medewerkers Kindertelefoon constateren toenemende hulpvraag: 'Er is nu geen 'escape''Lees ook