Veertig kinderboekenschrijvers delen het komende halfjaar hun liefde voor verhalen met basisschoolleerlingen. Onder anderen Selma Noort en Marcel van Driel werken mee.
Het programma is maandag van start gegaan.
Taalachterstand
De groep van zogenoemde ‘Schoolschrijvers’ gaat aan de slag op basisscholen waar relatief veel kinderen een taalachterstand hebben.
Met klassikale lessen en een cursus creatief schrijven willen De Schoolschrijvers het leesplezier en de schrijfvaardigheid van de leerlingen vergroten. Hierdoor lopen de kinderen minder risico om bij de groep van 2,5 miljoen laaggeletterden in Nederland te gaan horen.
Schoolschrijvers
De Raad voor Cultuur stelde vast dat “de aanwezigheid van een heuse schrijver bijzonder stimulerend blijkt te werken, zowel bij creatief schrijven als bij het lezen van literatuur.”
Naast het verbeteren van lees- en schrijfvaardigheid zorgt de groep van veertig schrijvers ook voor andere positieve effecten op hun leerlingen. Stichting De Schoolschrijvers: “De kinderen gaan ook vooruit in zelfreflectie, creativiteit en probleemoplossend vermogen. Ze vergroten hun kansen om later volwaardig te kunnen meedoen in de maatschappij.”
De start van het halfjaarprogramma valt in de week waarin ook het Nationale Voorleesontbijt wordt georganiseerd in bibliotheken, gevolgd door de Nationale Voorleesdagen. Beiden starten op 22 januari.