Schoenen- en kledingwinkels zijn in 2021 nog niet hersteld van de zware klappen door de coronacrisis. Dat schrijft ABN AMRO in een rapport over de detailhandel.
Die winkels worden samen met autodealers het hardst getroffen door de crisis.
Kledingwinkels
De bank denkt dat voor fysieke kledingwinkels de omzet dit jaar met 15 procent zal dalen. Voor schoenenwinkels zal een min van 10 procent te zien zijn. Door de virusuitbraak meden veel consumenten de winkelstraat en nam de vraag naar formele kleding door het thuiswerken drastisch af.
Bovendien kunnen kleding en schoenen bij uitstek online besteld worden. De onlineverkopen gingen dan ook hard omhoog, maar dat is niet genoeg om het verlies goed te maken. De bank verwacht dat volgend jaar de omzet in kleding- en schoenenwinkels met 5 procent zal stijgen. Dat is onvoldoende voor herstel naar een niveau van vóór de crisis.
Retail
Econoom Henk Hofstede van ABN AMRO schrijft dat retailers met een goed lopend onlinekanaal relatief beter door de crisis komen, omdat de verschuiving naar online deels blijvend is.
“De crisis heeft een enorme impact op de retail en het consumentengedrag. Het is de vraag hoe snel we kunnen terugkeren naar een stabiele situatie. We verwachten dat een deel van de consumenten blijvend minder winkels zal bezoeken. Ook zullen ze gerichter, online en meer lokaal gaan winkelen. Dit heeft een grote impact en kan leiden tot faillissementen, winkelsluitingen en leegstand in grootstedelijke winkelgebieden.”