Spotgoedkoop naar Spanje: heerlijk voor weinig naar de zon, toch? Maar dat blijkt helaas niet altijd het geval als je via een reisorganisatie je vakantie boekt.
Onderzoekers van de bond keken bij 250 aanbiedingen van tien partijen uit de reiswereld of ze ook echt te boeken waren voor de geadverteerde prijs. Tweederde van de onderzochte aanbiedingen bleek niet te kloppen, aldus de bond.
Volgens de belangenorganisatie komt het bijvoorbeeld voor dat een reisorganisatie de prijs tijdens het boeken verandert. “Of er komen tijdens of na het boeken nog verplichte kosten bij, of er ontbreekt essentiële informatie.”
Bij Prijsvrij/D-reizen, KLM Holidays/Transavia Holidays en Expedia klopte zelfs geen enkele van de onderzochte aanbiedingen. Ook bij TUI klopte de prijs vaak niet, stellen de onderzoekers.
Misleidende advertenties
Begin vorig jaar kwam de Consumentenbond al tot vergelijkbare conclusies, waarna reisaanbieders beterschap beloofden. “Toch zien we nog steeds talloze misleidende advertenties. Dat er in een jaar tijd zo weinig is verbeterd, vinden wij ronduit teleurstellend”, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. Ze zegt dat de bond het onderzoek ook heeft gedeeld met toezichthouder ACM met het verzoek om te handhaven.
Reiskoepel ANVR benadrukt in een reactie dat reisondernemingen zich aan wet- en regelgeving moeten houden, en aan de reclamecode reisaanbiedingen. Daarin staan de afspraken opgenomen voor reisreclames. Wel heeft de organisatie er begrip voor dat het reisbedrijven “enige tijd kost” om aanpassingen door te voeren.
Rechtszaak
In reactie op de eerdere publicatie over misleidende aanbiedingen van reisorganisaties klaagden Prijsvrij en D-Reizen de Consumentenbond aan omdat ze wilden dat de organisatie het artikel zou rectificeren. In oktober vorig jaar bepaalde het gerechtshof in Den Haag dat de bond het artikel niet aan hoefde te passen. Het gerechtshof gaf de Consumentenbond ook gelijk in hoger beroep.