Van tienduizenden klanten die in januari 2015 met Transavia hebben gereisd, zijn mogelijk persoonsgegevens gelekt.
Dit gebeurde nadat er ‘ongewenst toegang’ is geweest tot een mailbox van de vliegmaatschappij.
Persoonsgegevens
Het gaat om informatie als voornaam, achternaam, geboortedatum, vluchtgegevens, boekingsnummer en diensten die zijn bijgeboekt zoals bagage, ski’s en rolstoelen, laat een woordvoerder van Transavia maandag weten.
Volgens Transavia heeft een buitenstaander zich via een mailaccount van de vliegmaatschappij toegang verschaft tot het account. Daarnaast was het wachtwoord van het account niet sterk genoeg. Volgens de woordvoerder gaat het om een doelbewuste actie. Het is nog niet bekend wie de dader is en of alle gegevens daadwerkelijk gestolen zijn.
Transavia zegt dat het gaat om mogelijk 80.000 passagiers die met de maatschappij reisden in de periode van 21 tot en met 31 januari 2015. De vliegmaatschappij benadrukt dat er geen gevoelige informatie zoals betaalgegevens, creditcardgegevens, paspoortinformatie en contactgegevens zoals adresgegevens, e-mailadressen en telefoonnummers zijn gestolen.
De vliegmaatschappij heeft de kwestie inmiddels gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook worden passagiers geïnformeerd. Verder start Transavia een onderzoek en voert het verbeteringen door om herhaling in de toekomst te voorkomen. Over de precieze maatregelen wil de woordvoeder niets zeggen.