Ondanks dat binnen twee dagen zevenduizend euro werd gestolen via de pinpas van een hoogbejaarde vrouw, hoeft ING haar geen geld terug te betalen.
Dat heeft Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) besloten.
Pinpas
De vrouw op leeftijd liet in goed vertrouwen iemand binnen die zich voordeed als medewerker van een energiemaatschappij. De dief ontvreemde haar pinpas, maar nam ook het bijbehorende briefje met de pincode mee uit haar huis. Pas een paar dagen later merkte de vrouw dat haar pinpas verdwenen was. Hierdoor had de dief vrijspel. Zo werd binnen twee dagen maar liefst twintig keer gepind en in totaal zevenduizend euro opgenomen.
Niet alleen de vrouw in kwestie merkte dat er iets niet pluis was, ook de bank merkte het pingedrag op en attendeerde haar op mogelijke fraude. De bejaarde vroeg ING het geld terug te storten, maar de bank weigerde omdat ze “grof nalatig handelde door de pincode op een briefje in haar woning te bewaren”.
Hoogbejaarde vrouw
Kifid stelt de bank – ondanks de leeftijd van de vrouw – in het gelijk. Volgens de dienstverlening had de vrouw zich beter moeten beschermen tegen mogelijke fraude. En daar is de 88-jarige dame het niet mee eens. Volgens haar zou het niet mogelijk moeten zijn om binnen twee dagen twintig keer geld op te nemen. Het zou te veel afwijken van haar normale patroon: normaal pint ze een keer per maand bij bijna altijd hetzelfde filiaal.
Helaas voor de vrouw vindt Kifid niet dat de bank het uitgavenpatroon van zijn klanten hoeft bij te houden. Bij ING gaan pas alarm bellen af wanneer er geld boven een bepaald bedrag worden opgenomen. De transacties bleven daar allemaal onder.