Borstvoeding geven terwijl je social media afstruint, mee naar de speeltuin en zelf continu online zijn óf even snel een bericht beantwoorden tijdens het eten. Herkenbaar? Grote kans dat je kroost dit voelt.
Ouders die veel online zijn geven het verkeerde voorbeeld: 'Zo creëren we zombie-kinderen'
Dít is het advies van experts.
Ouders
Swipen: de meeste kinderen krijgen het met de paplepel ingegoten. Bewust of onbewust, want ook kinderen die nog nooit een scherm hebben aangeraakt, weten linea recta wat ze moeten doen. “Ze hebben gezien dat swipen erbij hoort als je zo’n ding in je handen hebt. Kinderen baseren hun gedrag op wat ze om zich heen zien”, vertelt ontwikkelingspsycholoog Steven Pont aan NU.
Wegkijken of niet reageren wanneer zoonlief of dochterlief iets mededeelt, omdat social media de aandacht trekt, is funest. “Kinderen willen contact en kijken naar hun moeder. Als zij wegkijkende ogen zien, leren ze dat de telefoon kennelijk belangrijker is dan hun relatie. Een kind is zich daar niet volledig bewust van, maar wordt wel met dat idee geconditioneerd.”
Het advies van experts aan ouders: wees bereikbaar en laat de telefoon op sommige momenten even voor wat het is, bijvoorbeeld tijdens het eten. “Dat zijn belangrijke incheckmomenten voor ouders en kinderen”, vertelt babybreinonderzoeker Marion van den Heuvel aan NU.
Schermtijd
In bepaalde gevallen loopt de schermtijd uit de hand. Zo blijkt uit onderzoek van Netwerk Mediawijsheid. Kinderen van negen maanden tot een jaar hebben gemiddeld een schermtijd van anderhalf uur per dag. In de leeftijd van vier jaar tot zes jaar is het twee uur per dag. Dit is in strijd met het advies om kinderen onder de twee jaar geen schermen te laten zien.
“In de eerste jaren zijn kinderen het gevoeligst voor hun omgeving, wat betreft de ontwikkeling van hun hersenen. Daarom is het belangrijk dat ze veel offline ervaringen opdoen, bijvoorbeeld als het gaat om hechting met de ouders en verhoudingen in het gezin. Je kunt die tijd maar één keer besteden”, aldus Pont.
Leren
Het ‘probleem’ omdraaien naar iets positiefs kan ook. Bijvoorbeeld door als ouders mee te kijken op de telefoon of tablet en video’s te kiezen waar kinderen van leren. “Slechte programma’s met veel prikkels zijn doorgaans te zwaar, waardoor kinderen niet meer reageren. Dat is niet goed: zo creëren we zombie-kinderen”, aldus van den Heuvel.
Het feit blijft natuurlijk dat leren in de ‘echte’ wereld het beste is. “Een kind leert niet te voelen en visualiseren hoe een vorm er in 3D uitziet”, vertelt van den Heuvel. “Het leert niet in te schatten welk blokje in welk gat past. Dat inzicht moeten kinderen ervaren door te doen en blokjes vast te houden.”
Het verbod lijkt te werken: scholieren zijn oplettender en socialer zonder mobieltjeLees ook