Hoewel een ritje in het openbaar vervoer begin dit jaar al 7 procent duurder werd, gaan de prijzen voor de metro, tram en bus volgend jaar nóg meer omhoog.
NU.nl spreekt over een stijging van ‘waarschijnlijk 11,7 procent’.
Hoewel een ritje in het openbaar vervoer begin dit jaar al 7 procent duurder werd, gaan de prijzen voor de metro, tram en bus volgend jaar nóg meer omhoog.
NU.nl spreekt over een stijging van ‘waarschijnlijk 11,7 procent’.
Dat percentage is een voorlopige berekening van de kostenstijging waar de vervoerders mee te maken hebben. Die stijging komt door de hogere kosten voor personeel – dat een loonsverhoging heeft gehad – en energie.
DOVA, een organisatie van overheden die het ov aanbesteden, heeft dit percentage berekend, zoals ieder jaar. De verhogingen gelden voor het regionale vervoer van bijvoorbeeld Arriva, Connexxion en Keolis. Ook stadsvervoer in de vier grote steden, zoals de Rotterdamse RET en Haagse HTM, vallen hieronder. De treinritten van NS vallen hier niet onder.
Reizigersorganisatie Rovers vindt de stijging schrikbarend. “Er rijden nu minder bussen dan voor corona, terwijl de prijzen omhoog zijn gegaan. Daarom zou je fiscaal iets moeten doen. Voor automobilisten zijn de accijnzen omlaaggegaan, maar ov-gebruikers hebben zo’n verlaging niet gekregen. Bovendien is het ov beter voor het klimaat”, aldus directeur Freek Bos tegen de nieuwssite.
Vanaf oktober gooien KPN en Vodafone prijzen omhoogLees ookProvincies en vervoerregio’s roepen de Tweede Kamer op om via de miljoenennota middelen vrij te maken om de prijsstijgingen in het openbaar vervoer te beperken. “Na een eerdere btw-verhoging komt er nu in twee jaar tijd nog eens 20 procent bij. Zo jaag je mensen het ov uit”, zegt de Zuid-Hollandse gedeputeerde Frederik Zevenbergen namens de decentrale overheden.
De decentrale overheden die de hogere kosten voor het ov onder de aandacht brengen, hebben geen financiële ruimte meer om de prijsstijgingen te verzachten. Ze wijzen erop dat er al een goed plan ligt om het ov te verbeteren en beter betaalbaar voor de reiziger te maken.
“Nog afgelopen april hebben vervoerders, decentrale overheden en het Rijk een pakket samengesteld om dit voor elkaar te krijgen.” Onderdeel van het pakket zijn onder meer hogere rijksuitkeringen voor het ov aan decentrale overheden, fiscale maatregelen die het ov-gebruik stimuleren en het voortvarend terugdringen van de personeelstekorten.
Ook verwijzen de decentrale overheden naar een motie waarin de Kamer zich heeft uitgesproken tegen de verschraling van het ov. “Ondanks deze ondubbelzinnige oproep van de Kamer, heeft het kabinet nog niks ondernomen om de motie uit te voeren.”
Het Interprovinciaal Overleg en DOVA hebben gezamenlijk de oproep aan de Kamer gedaan. In DOVA werken de twaalf provincies, het ov-bureau Groningen Drenthe, de vervoersregio Amsterdam en de metropoolregio Rotterdam Den Haag samen.
Het leven van singles is duurder dan van koppels: 'Heel oneerlijk, maar wel de waarheid'Lees ook