Medewerkers van het openbaar vervoer in Amsterdam zijn de afgelopen dagen beledigd of zelfs mishandeld. Mensen denken dat ze niet hoeven te betalen.
En dat leidt tot dreigingen en mishandeling als de medewerker ze daarop aanspreekt.
Inchecken
Incidenten vinden plaats in bussen en trams in en rondom Amsterdam. Door coronamaatregelen van het openbaar vervoer moeten passagiers van Connexxion en GVB nu achterin instappen. Zonder contact met de chauffeur kan men zo naar binnen. Doordat er geen controle is, is men geneigd niet in te checken. Spreken medewerkers hen daarop aan, dan worden zij ‘onheus bejegend’, zo meldt het Amsterdamse stadsbestuur aan de gemeenteraad.
‘De Vervoerregio en gemeente Amsterdam wensen de betrokken medewerkers veel sterkte en bedanken het personeel van de vervoerbedrijven voor de voortdurende inzet’, staat in de brief van het stadsbestuur.
Met de nieuwe maatregelen merken vervoerders dat er minder wordt ingecheckt. “Normaal gesproken reist 95 procent van de reizigers met de ov-chipkaart. We zien dat dit percentage daalt. Het feit dat er tijdelijk geen vervoersbewijzen in de bus verkocht worden, wordt door sommige reizigers als excuus gebruikt om gratis te kunnen reizen”, zegt een woordvoerder van U-OV (Utrecht) en Qbuzz (Groningen en Drenthe).