Facebook moet maatregelen treffen om nepadvertenties tegen te gaan waarin John de Mol bitcoinproducten lijkt aan te prijzen.
Dit is maandag de uitkomst van een kort geding dat De Mol had aangespannen tegen het socialmedianetwerk.
Oordeel
De rechter oordeelt dat Facebook binnen vijf dagen na de uitspraak alle ongewenste advertenties verwijdert waarin John de Mol voorkomt. Als dat niet gebeurt, dan volgt een dwangsom van tienduizend euro per dag met een maximum van 1,1 miljoen euro. Ook verplicht de rechter dat Facebook de identiteit van de partijen die achter de misleidende advertenties zitten, te onthullen aan De Mol.
De oprichter van Talpa stapte naar de rechter omdat hij een einde wilde maken aan valse advertenties op Facebook met zijn naam en foto. John de Mol is niet de enige die dit is overkomen. Ook Jort Kelder, Eva Jinek, Humberto Tan en Marco Borsato sluiten zich bij De Mol aan.
Technische mogelijkheden
De advocaten van Facebook zeiden eerder dat alles wordt gedaan om nepadvertenties tegen te gaan en dat er de laatste tijd geen nieuwe ‘scan ads’ zijn verschenen. Het laatste toont volgens de rechter aan dat er technische mogelijkheden zijn om actiever op te treden tegen ‘dit soort adverteerders’.
De Mol is blij met de uitspraak. Hij hoopt dat het voor Facebook de aanleiding is om zo snel mogelijk maatregelen te nemen, zodat onschuldige mensen niet meer opgelicht worden. Ook hoopt hij dat alle andere bekende Nederlanders die zijn misbruikt voor de nepadvertenties, profijt hebben van het besluit en de opgedane kennis.
Hoger beroep
Facebook neemt de uitspraak onder de loep en sluit hoger beroep niet uit, meldt een woordvoerder. “We nemen dit zeer serieus en stellen daarom ook begin december ons meldformulier voor nepadvertenties beschikbaar in Nederland.”