Het gebruik van winkelwagens in supermarkten zorgt er niet voor dat klanten 1,5 meter afstand van elkaar houden. Een beloning blijkt wél te werken.
Dit meldt Hart van Nederland, dat een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam heeft ingezien.
Supermarkt
Zeven dagen lang werd in de winkel van supermarktmanager André van Reijen onderzocht welke maatregelen in de supermarkt ervoor zorgen dat klanten meer afstand houden.
Bezoekers droegen een sensor om de afstand te meten. De onderzoekers zetten meerdere maatregelen in om te kijken wat het effect zou zijn. “Uit het onderzoek komt naar voren dat het verplicht stellen van een winkelwagen niet leidt tot minder contacten tussen mensen binnen 1,5 meter”, zegt onderzoeker Tessa Blanken van de UvA.
Winkelwagens
Klanten met een winkelwagen kwamen even vaak dicht bij elkaar als klanten zonder. Ze hadden dus evenveel contact met anderen in de winkel. De onderzoekers wijzen erop dat verreweg de meeste contacten in de supermarkt korter duren dan 10 seconden.
Als klanten een zak paaseitjes ontvingen omdat ze tijdens het winkelen voldoende afstand hielden, zorgde dat wel voor minder en nog korter onderling contact.
Stoplicht
“Winkels kunnen gebruikmaken van een stoplicht om de drukte te reguleren en een beloningssysteem om de afstand te stimuleren. We hebben aangetoond dat dit werkt. Dus het zou mooi zijn als het ook echt in de praktijk gebracht wordt”, aldus UvA-onderzoeker Blanken.