Een flink aantal webwinkels adverteert nog steeds met nepaanbiedingen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
Denk je dat je een koopje scoort, blijkt dat je om de tuin geleid wordt.
Nepaanbieding
Die nepaanbiedingen zitten vooral in de zogenoemde van-voorprijzen. Zo werd bij Wehkamp een elektrische tandenborstel ‘in prijs verlaagd’ van 279,99 euro naar 149 euro. Maar eigenlijk kostte de tandenborstel al maanden 149 euro, zagen de onderzoekers. Wehkamp was niet bereikbaar voor commentaar.
De Consumentenbond peilde drie maanden lang de prijzen bij honderden webwinkels. Bij 39 van deze winkels vonden ze minstens vijf keer een nepaanbieding. Deze aanbiedingen zijn prijsmisleiding en daardoor in strijd met de wet. De webwinkels die zich schuldig maken aan deze aanbiedingen, beloven beterschap.
Black Friday
In aanloop naar het uitverkoopfestijn Black Friday zijn de nepaanbiedingen een actueel thema. Veel winkels worden er namelijk van beschuldigd hun prijzen omhoog te gooien vóór Black Friday, om daarna flinke (nep)kortingen aan te bieden. Let dus goed op of je buitenkansje op vrijdag wel écht zo’n goede aanbieding is.