Nederlanders zijn wederom steeds vaker aan hun telefoon of laptop gekluisterd. Vooral Instagram en Youtube zijn populairder geworden als socialmediakanalen, blijkt uit nieuwe cijfers.
Lekker liken: socialmediagebruik in Nederland weer toegenomen
Onderzoeksbureau Newcom deed begin 2020 onderzoek onder 7000 respondenten.
Nederlanders en social media
Vooral jongeren tussen de vijftien en negentien jaar zitten dagelijks het langst op social media, concludeert het onderzoek: gemiddeld twee uur en ruim twintig minuten. Dat getal ligt over de hele linie iets lager. Zo maken Nederlanders gemiddeld ruim anderhalf uur per dag gebruik van social media. Van de tien onderzochte platforms hebben er acht meer dagelijkse gebruikers.
Lees ook
Toename kinderporno opnieuw verdubbeld door ‘grooming’ op social media
WhatsApp, Youtube en Facebook worden het vaakst geopend. Maar ook TikTok, dat voor het eerst is meegenomen en vooral populair is onder kinderen, heeft al aardig wat aanhang. Twitter lijkt zelfs weer bezig met een opmars: het onderzoek ziet een stijging van 13 procent. Alleen met Pinterest gaat het minder goed. Het gebruikersaantal is daar met 2 procent gedaald.