De coronacrisis heeft het land in zijn greep, maar dat weerhoudt mensen, bedrijven en organisaties er niet van om zich nu (júíst nu) van de beste kant te laten zien.
Wij zetten een aantal fijne, mooie en ontroerende acties op een rij.
De coronacrisis heeft het land in zijn greep, maar dat weerhoudt mensen, bedrijven en organisaties er niet van om zich nu (júíst nu) van de beste kant te laten zien.
Wij zetten een aantal fijne, mooie en ontroerende acties op een rij.
PPE Needed: Door de grote drukte in ziekenhuizen dreigt een tekort aan mondkapjes te ontstaan. Omar Kbiri lanceerde op 20 maart www.ppeneeded.com, een non-profit project dat de vraag en beschikbaarheid van mondkapjes in kaart brengt én zorgt dat de beschikbare mondkapjes zo snel mogelijk terechtkomen op de plek waar ze het hardst nodig zijn.
#mijnhartvoordezorg: Deze actie is bedacht door de vereniging van artsen, verloskundigen, tandartsen en fysiotherapeuten en is bedoeld om het zorgpersoneel een hart onder de riem te steken. Hoe? Door een wit t-shirt met rood hart achter het raam te hangen én een foto daarvan te delen op social media onder de hashtag: #mijnhartvoordezorg.
Spandoeken-actie: Overal in Nederland hangen momenteel spandoeken om het zorgpersoneel te steunen. Een overzichtje vind je hier. Dat de spandoeken gewaardeerd worden blijkt wel uit de Instagrampost van het Amsterdamse OLVG-ziekenhuis. ‘Hier zijn wij even stil van”, schreven ze bij een foto van het uitzicht.
Spandoeken-actie II: Komende dagen zullen er in steden nog meer grote spandoeken en reclameborden verschijnen met daarop een oproep tot saamhorigheid. Deze ‘Out of Home’-campagne is een initiatief van Nederlandse en Belgische bedrijven en het Rode Kruis. Iedere uiting verschijnt in de kleuren van de stad. Zo hangt er in Amsterdam al een rood spandoek met de tekst ‘Amsterdammers, let een beetje op elkaar’. In Rotterdam hangt een vergelijkbaar spandoek, maar dan in het groen.
Fit-challenge: Oké, het is verleidelijk om in deze tijd je sportambities in ‘quarantaine’ te zetten, maar om je weerstand op peil te houden kan een beetje beweging geen kwaad. LINDA.nl en Fitchannel.com helpen je daarbij met – jawel – de Fit-challenge. Roxeanne Hazes gaat de uitdaging aan. Jij ook?
Gratis documentaires: Het International Documentary Filmfestival Amsterdam (Idfa) heeft 300 (!) documentaires online gezet, die allemaal gratis te streamen zijn.
Nieuwe films: Ook de streamingsdienst Disney+ denkt mee en zette afgelopen week Frozen 2 online. Daarmee houd je je kinderen toch zeker anderhalf uur zoet in deze gekke tijden.
Troost tv: Door ‘Radio Oranje’ nieuw leven in te blazen wilde Paul Haenen wat betekenen voor alle mensen uit de theatersector die nu werkloos thuiszitten. De Wereld Draait Door was echter zo gecharmeerd van het idee dat Matthijs van Nieuwkerk het tijdslot waarop normaal de herhalingen van ‘DWDD’ worden uitgezonden beschikbaar stelde. En dus kunnen we nu iedere nacht genieten van fijne programma’s en filmpjes uit de oude doos.
Voorlezen: Nóg zo’n leuk initiatief: uitgeverij Pluim start met online voorleessessies. De reeks genaamd In quarantaine met Pluim begint eind maart. Onder meer Roos Schlikker, Lieke Marsman en Yvonne Kroonenberg zullen in de sessies te horen zijn.
Lees ook
Pak de popcorn er maar bij: 20x kijk en luistertips tegen de verveling thuis
Online-museumtour: Een rondje door het Rijks, of een tour door het Stedelijk Museum zit er voorlopig niet in, maar de grote Amsterdamse musea hebben een creatieve oplossing gevonden zodat bezoekers tóch aan hun culturele trekken kunnen komen. Het Stedelijk Museum zendt via hun YouTube en Facebook-kanaal iedere dag een minidocumentaire uit over de collectie. Ook verzorgt directeur Rein Wolfs dagelijks om 14.00 een tour door het museum, deze is te volgen op Instagram. Het Van Gogh Museum publiceert video’s waarin de kijker een privétour krijgt door de zelfportrettengallerij.
Disclaimer: deze lijst is natuurlijk verre van compleet. Iedere dag komen er nieuwe, prachtige, initiatieven bij. We zullen deze lijst dan ook regelmatig updaten.