Supermarkten handhaven massaal nieuwe regels vanwege het coronavirus. Sommige klanten zijn het hier niet mee eens en reageren hun boosheid af op de medewerkers.
En dat terwijl de regels er juist voor hun eigen veiligheid zijn.
Medewerkers
‘Ik heb vandaag medewerkers gezien die hun tranen moeten wegslikken van frustratie en onbegrip’, meldt Niké Pleijhuis, eigenaar van een Plus-supermarkt in Tubbergen, op Facebook. ‘Medewerkers die onfatsoenlijk, soms zelfs uitgescholden, behandeld werden! Ikzelf heb ook mijn tranen moeten wegslikken om diezelfde reden. Toen ik thuis kwam heb ik ze maar even laten lopen.’
‘We werken de klok rond en nemen allerlei maatregelen voor uw en onze veiligheid. Waarom bestaat het leven dan opeens uit onbegrip? Boze telefoontjes, want het online platform werkt niet helemaal mee. Boze klanten die geen winkelwagen wensen te gebruiken of geen afstand houden.’
Regels
Jeanette Rozema werkt bij een Plus-filiaal in Bedum (Groningen), aan RTV Noord vertelt ze haar ervaringen met deze ‘weigerklanten’. Al drie medewerkers zijn in de winkel waar zij werken dusdanig aangesproken, dat zij in tranen uitbarstten. “We werken zo hard. Als dan een klant boos wordt, knapt er ook iets bij ons.”
Eén van de regels die de winkels, net als veel andere, hanteren is dat klanten alleen naar binnen mogen met een winkelkar. Op deze manier hopen ze dat klanten anderhalve meter afstand houden van elkaar. Dit is één van de maatregelen die bij sommige mensen tot woede leidt. “Het is voor hun eigen veiligheid en die van ons”, zegt Rozema.
Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) heeft naast de karretjes-regel, meer maatregelen aan supermarkten opgedragen. Zo moeten klanten volgens het CBL hun boodschappen in hun eentje doen en moeten winkels oproepen om te stoppen met hamsteren.